• Achtergrond 2017

 

MOAWARD MARKETING RESEARCH & ANALYTICS BUREAU VAN HET JAAR

Deze MOAward wordt uitgereikt aan het bureau dat zich in het voorgaande jaar op positieve en opvallende wijze gemanifesteerd heeft en daarmee een waardevolle bijdrage heeft geleverd aan onze branche. De winnaars worden op 7 juni bekendgemaakt tijdens de feestelijke uitreiking in Zandvoort. 

Marketing Research & Analytics Bureau procedure

  • Procedure

    Tot 8 maart konden bureaus die lid zijn van de MOA worden aanbevolen* door hun opdrachtgevers via het aanmeldingsformulier. Daar staat eenlijst met alle Marketing Research & Analytics bureaus die aangesloten zijn bij de MOA, onderverdeeld in drie categorieën:

    •  Grote bureaus (15 FTE en groter)
    •  Middelgrote bureaus (8 – 14 FTE)
    •  Kleine bureaus (3 – 7 FTE)**

    Selecteren genomineerden 

    Na 8 maart worden de motivaties en argumenten geanalyseerd door een onafhankelijke jury en een top 3 selectie van de bureaus in de drie categorieën gemaakt. De drie genomineerde bureaus worden in april 2017 bekend gemaakt via de MOA en een speciale bijlage in vakblad Clou. De jury zal aangeven waarom naar haar mening de genomineerde bureaus een nominatie verdienen. 

    Bepalen winnaar

    De genomineerden worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek en de eerder verstrekte motivaties wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De jury is vrij in haar keuze, maar licht deze wel toe in een kort juryrapport. De winnaar wordt op woensdag 7 juni 2017 tijdens de MOA Beachparty bekend gemaakt.

    *  Aanbevelingen afkomstig van eigen werknemers van bureaus worden niet meegenomen.

    **Onderzoekers verbonden aan bureaus bestaande uit 1 of 2 fte's kunnen worden aanbevolen voor de individuele award Insights Professional van het jaar - bureauzijde.

     

  • Criteria

    Uit elke categorie worden drie bureaus gekozen die de opdrachtgever prijswaardig vindt. Bureaus dienen zich op onderstaande criteria te onderscheiden om in aanmerking te komen voor de titel 'Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar '. 

    • bijdrage aan innovatie van het vak, dan wel de manier waarop research binnen het bedrijf wordt ingezet;
    • bijdrage aan een sterke positie van research binnen het bedrijf;
    • exposure (presentaties op congressen en seminars, geschreven artikelen);
    • bijdrage aan de ontwikkeling van de research professie, resp. de status en uitstraling daarvan.
  • De prijs

    Wat levert het winnen van een MOAward op?

    Voor de winnaar van de MOAward levert de prijs natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Clou, Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt bronzen beeldje) en een oorkonde. Tevens zal er na de bekendmaking van het Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar een interview met de betrokken bureaudirectie gepubliceerd worden in vakblad Clou.

     

  • Jury

    De jury die gaat over deze prijs bestaat dit jaar uit:

    Hugo Petit dit de la Roche Manager Onderzoek ANWB
    Jan Roekens Hoofdredacteur Clou
    Angelique de Reuver Manager Consumer Insights Friesland Campina Branded
    Wim van Liere Manager Corporate MI Delta N.V.
    Carola Volman Director Research & Customer Insights Ziggo
    Paul Jansen Market Research Manager Foot Locker
    Barbara van Norden Manager Marktonderzoek Sanoma Media