• Achtergrond 2017

Juryrapport Bureauonderzoeker van het jaar 2012

Carola Verschoor, Argentijnse en al 14 jaar in Nederland. Een ‘wereldmens’... Met carrières in Amerika en Engeland, bij o.m. Kraft Foods, the Coca-Cola Company, Danone and Sara Lee. Bij SaraLee was Carola Global Innovation Director en zat in het Top 100 programma van de koffieclub. Maar koffieleuten was er niet bij. De ambitie spat er bij Carola af. Dat ze dan toch nog tijd vindt voor haar familie met twee kids, het schrijven van een Argentijns kookboek (Argentissima)...
Marktonderzoek is geen vijand van het marketing-establishment, zegt Carola. Integendeel. Wellicht leidde die gedachte tot een natuurlijk overstap naar de wereld van het marktonderzoek. Carola startte in augustus 2010 als managing director bij BrainJuicer. Het jaar er op werd het bureau al genomineerd voor MOA Marktonderzoekbureau van het jaar. Carola weet BrainJuicer op te waarderen van een ´bureau onder nul´ naar een met subtropische waarden. De spirit zit er goed in en logisch dan ook dat Carola wordt genomineerd. Carola wordt alom gerespecteerd als manager met haar ´juicy factor´ zoals BrainJuicer oprichter John Kearon het zo mooi zegt.

Waldo Swijnenburg is Managing Partner bij marktonderzoekbureau MARE Research. Vader van 2, masters in sociologie en psychologie, met als specialisaties cultuursociologie en psychonomie. Twee jaar terug, nam Waldo samen met partners het bureau Mare Research over. Hij werkte daar toen al vier jaar. Groei in kwaliteit werd de focus van Waldo. Mare Research omvat nu 25 drukbezette werknemers, niet gek in deze tijd.
Waldo werkt al meer dan 10 jaar in de marktonderzoekbranche (w.o. Motivaction). In die periode heeft hij veel bijgedragen aan ‘ons vakgebied’. Waldo is auteur van “De (On)Zin Van Het (On)Bewuste”. Hij ontwikkelde samen met organisatieadviseur en hoogleraar (Radboud) Ap Dijksterhuis de onderzoekstool Dual Insight, waarmee binnen marketing en communicatie het bewuste en onbewuste worden gelinkt, door het meten van gezichtsuitdrukkingen. Als socioloog en psycholoog gespecialiseerd in kwalitatieve methodieken, onderzocht hij samen met dr. Liesbeth Gerritsen en Jesse Derkx de zin en onzin van neuromarketing en de toekomst van kwalitatief onderzoek. De ‘drive’ van Waldo dit alles te ondernemen, is om kwaliteit, vernieuwing en innovatie van het marktonderzoek vak te realiseren. Voor Mare Research en daarbuiten. Misschien is dat wel de oorzaak dat Waldo in 2011 regelmatig in het nieuws wist te komen. Zo was hij te zien op BBC World in een interview over innovatie van marktonderzoek, heeft hij op een aantal zelf georganiseerde bijeenkomsten vernieuwende denkers uitgenodigd zoals Ad Verbrugge, Jaap van Heerden en Fred van Raaij om te discussieren over de maatschappij, onderzoek en de consument. Hij stond op het diverse congressen zoals het Nationale Marketingcongres 2011 met een hoog beoordeelde lezing. Een man met een missie, om ons Marktonderzoek vakgebied blijvend te promoten...

Martijn Lampert werkt alweer sinds 1998 bij Motivaction. Duidelijk geen jobhopper dus. Wel hardloper en yogaist. Hij is sinds enige jaren de aanvoerder van het team, dat zich bij Motivaction bezighoudt met innovatie. Politiek actief, maar daar kunnen we niet teveel over vertellen. Wel dat hij electorale wensen kan doorvertalen naar een winnend verkiezingsprogramma. Zo bewijs je het belang van een pakkende uitleg bij marktonderzoek, waar dan ook in business of instelling... Die ´dwang tot duiding’ motiveert Martijn om regelmatig te publiceren over maatschappelijke trends, presentaties en lezingen te geven. Martijn studeerde ooit cum laude af in Tilburg met betrekking tot vrijetijdsbeleving, hij haalde met zijn visie gelijk de landelijke pers.
Vandaag de dag is Martijn gespecialiseerd in onderzoek naar waarden, leefstijlen en maatschappelijke verandering en leidt hij het Mentality-onderzoeksprogramma bij Motivaction. Martijn was in 2011 goed zichtbaar als marktonderzoeker: in dag- en vakbladen, radio-uitzendingen en op televisie zoals NOS Journaal en Buitenhof. De 2e versie van het boek de Grenzeloze Generatie verscheen, met als ondertitel “de onstuitbare opmars van de BV ik”. En er verschijnt binnenkort een internationale versie van met als titel ’The No Limits Generation’’.
Martijn spreekt regelmatig buiten de deur, onder andere tijdens de Logeion (vakvereniging communicatie) bijeenkomst over zijn onderzoek naar bestuursstijlen. Martijn vond er zes met als rode draad innovatie van ondernemingen en organisaties vanuit bestuursniveau. Als marktonderzoeker? Jazeker, luister naar zijn observatie: “...daar waar politiek het besef heeft gedrag electoraal te vertalen, lukt het in het bedrijfsleven onvoldoende om klantgedrag naar de board te interpreteren”. Martijn wordt geroemd om zijn analytische en innovatieve prestaties op proefschriftniveau. Een inspirerende marktonderzoeker, die diepgang zoekt op uw vraag: ‘wat mot ik ‘r mee?’... een samenwerker pur sang.


De winnaar is...
Een moeilijke keuze dit keer. Waar Carola een fantastische prestatie neerzet, om BrainJuicer tegen de trend in te laten groeien en de juicy factor terug te brengen... De enorme bureau-ervaringen van Martijn en Waldo nemen veel gewicht mee in de beoordeling bij de verkiezing Bureauonderzoeker van het jaar 2012. De winnaar is iemand geworden, die jarenlang bezig is om bijna onzichtbaar daar waar het niet telt en zichtbaar is op de juiste inhoudelijke plek, van binnen uit, bij organisaties en politiek, marktonderzoek te promoten vanuit de inhoud, de analyse en de duiding. Dames en Heren, de hoogste 'research' factor van de kandidaten heeft... Martijn Lampert!