• Achtergrond 2017

Juryrapport Bedrijfsonderzoeker van het jaar 2013

Jury’s hebben het niet makkelijk…. en de jury voor de bedrijfsonderzoeker 2013 al helemaal niet. Drie ijzersterke kandidaten zijn genomineerd. En ze zijn niet alleen ijzersterk, maar ook nog eens zeer vechtlustig, zoals de filmpjes wel duidelijk maken. Zij kunnen goed overweg met het samuraizwaard en de bokshandschoen en dat maakt het leven voor een jury, die tot een oordeel moet komen, al helemaal niet prettig…. De drie kandidaten zijn alle drie heel verschillend. Elk zijn ze zeer zelfbewust en hebben hun eigen koers uitgezet.

De eerste genomineerde is Joris Merks van Google Nederland. Joris is een typisch buitenbeentje in het Nederlands marktonderzoek. Hij heeft op zijn eigen manier - en misschien is dat ook wel een Google trekje - de definitie van marktonderzoek verruimd. Wat jaren lang de Holy Grail was voor het marktonderzoek - namelijk de 1 op 1 koppeling tussen mediaconsumptie en consumentengedrag - is door Joris gekraakt. Met het Media Efficiency Panel (MEP) én een praktische tool om data meteen voor mediaplanning te kunnen gebruiken heeft Joris de grenzen van het marktonderzoek blijvend verlegd. Een enorme verdienste! En andere baanbrekende vernieuwingen zitten nog in de koker.

De tweede genomineerde is Hugo Petit dit de la Roche van de ANWB. Anders dan zijn naam doet vermoeden is de man achter deze lange, sjeike naam eigenlijk heel bescheiden. Hij was bijzonder terughoudend in het vragenformulier waarin hij zijn eigen nominatie moest verdedigen, maar gelukkig waren er voldoende recensies over Hugo die ervoor zorgden dat hij uit de lange lijst van kandidaten genomineerd werd. Hugo is een archetypische bedrijfsonderzoeker die het spel als bedrijfsonderzoeker briljant speelt. Met gevoel voor verhoudingen weet hij met beperkte middelen MI binnen ANWB tot een zeer effectief instrument te maken. Door mensen in de organisatie op een slimme manier te motiveren. Verbindingen te maken. Mensen binnen het bedrijf enthousiast te maken om MI projecten te ondersteunen en op klantinzichten te acteren. Logos, Pathos, Ethos is zijn devies. En wat dat is zoekt u straks maar even rustig - via Google - uit. Goed, Graag & Geld is ook zo’n ‘Hugo wijsheid’. En dat is voor u misschien wat dichter bij huis... Voortdurend realiseert Hugo zich dat Marketing Intelligence impact moet hebben op het bedrijf en de koers die de ANWB volgt. Net als de andere twee genomineerden. Overigens ziet Hugo zichzelf niet als een typische marktonderzoeker, maar beschouwt hij zich vooral als de manager die er met alle middelen in slaagt zijn Marketing Intelligence medewerkers impact te laten hebben binnen de ANWB.

De derde genomineerde is Stan Knoops van Unilever Research & Development, de club van productontwikkelaars binnen Unilever. Stan is zeer gedreven en heeft met veel vechtlust impact binnen het grote Unilever bedrijf. Stan heeft zichzelf tot doel gesteld alle R&D medewerkers van Unilever enthousiast te maken voor de consument en daarmee voor Consumer Insights. Daar heeft hij zijn ziel en zaligheid in gestoken en dat bokst hij met zijn enthousiasme en vechtlust dus voor elkaar. En dat uit zich in resultaat. Had slechts 5% van de consumenten in een blinde test 5 jaar geleden een voorkeur voor een Unilever product, nu heeft meer dan 50% van de consumenten een voorkeur voor een Unileverproduct in dezelfde categorieën. Dat is wat CI kan opleveren. Dat is resultaat dat telt.

Het is een vreselijk cliché, maar eigenlijk waren er dit jaar drie winnaars. Elk op hun eigen domein superieur. In het blijvend verleggen van de grenzen van met marktonderzoek; in het enthousiasmeren van een organisatie voor de consument met een ronkend commercieel resultaat; en door het intelligent managen van mensen & middelen de maximale impact genereren met MI binnen een complex bedrijf. Er kan maar één winnaar zijn. En de Bedrijfsonderzoeker van het jaar 2013 is……… Hugo Petit dit de la Roche van de ANWB!!