• Achtergrond 2017

Juryrapport Bureauonderzoeker van het jaar 2013

Hans Lingeman - Winkle
"Co-creatie is een hype."

Dat had ook kunnen zijn… kies mij maar niet als winnaar uit, de anderen zijn veel meer marktonderzoeker dan ik. Marktonderzoek is dan ook bij Hans geen ‘ding op zich’ maar een manier om klanten te inspireren en te motiveren om te innoveren. Dat kunnen schoenzolen in poedervorm in Afrika zijn. Of een stukje kauwgum dat na 40 jaar van gelijke vorm, kleur en smaak radicaal verandert. Hans heeft met zijn Winkle, 4 jaar geleden opgericht, een enorme swing doorgemaakt. Wellicht komt dat omdat Hans met zijn onderzoek, de insights in markten en klantgedrag, tegendraadse visies ontwikkelt en dat weet te concretiseren naar markt- en klantgerichte proposities, producten. Kun je de toekomst voorspellen, vraagt Hans zich af… Nee, maar ik wel er wel zo dicht bij komen als mogelijk is. Dat kan met marktonderzoek. Over Hans? De jury vindt hem inspirerend en meeslepend. Zet je op nieuwe dus andere gedachten. Relativeert en cijfert zich weg, om er dan achter te komen dat hij met zijn baanbrekende oplossingen voor klanten toch heel even in het middelpunt heeft gestaan. Een marktonderzoeker? Ja, iemand met bijna 20 jaar ervaring in het vak. Maar ook iemand die zich inmiddels zo verbreed en verlengd heeft, dat marktonderzoek is ‘verdund’ en toch omnipresent is. Innovatie door frustratie… Vaak, zegt Hans, zit er in de feedback van consumenten iets verborgen. Dat wil ik naar boven halen. Over marktonderzoek? Het leukste wat je kunt doen, je bent namelijk niet bezig met ellende…Over Hans? Fietser, vader van een tweeling. Alles dubbelop…

Durk Bosma – Delta Marktonderzoek (voorheen DBMI)
"Marktonderzoek is nog te vaak slechts toetsing en wordt te laat ingezet…"

Als Durk dat zegt… dan pak je tussen de regels door de visie van Durk op ons vak. En z’n frustratie… En de reden om een eigen bureau (Delta Marktonderzoek, voorheen DBMI) te starten. Hoe gaan marketeers, managers met marktonderzoek om? Door hen te laten zien wat insights en ‘cijfers’ bieden, wat ze verduidelijken, dan levert dat pure kennis op vindt Durk. Maar, als marktonderzoek dien je altijd nog een extra slag te maken voor je opdrachtgever. Wat dan? Zorg dat je patronen en structuren voor je opdrachtgever zichtbaar maakt. De effectiviteit van marktonderzoek is voor Durk dan ook iets om direct mee aan de slag te kunnen. Durk maakt onderzoek praktisch. Dat blijkt ook uit zijn (studie)boek dat hij samen met zijn oud-werkgever Erik de Kort heeft geschreven, getiteld “Wat is de vraag”. Geen supervisionair boek maar eerder how-to-do. De nadruk van het werk van Durk ligt binnen het handbereik van marketing. Marketing is in zijn ogen de motor achter de strategische keuzes van bedrijven om omzet te maken. Omzet maak je met klanten. Communicatie en branding zijn daar belangrijke onderdelen van waarover Durk ook doceert en publiceert. Over marktonderzoek? Voor dat je iets doet, vraag het je klant. Over Durk? Voetbal en vader van twee jonge kids…

Bart Roozen - Multiscope
"Uit die 100.000-en berichten op social media over jouw merk, dan moet je daar toch iets uit kunnen halen?"

Bart is de jongste van de drie marktonderzoekers die de jury hebben gepasseerd. Een ‘kind’ van de digitale generatie en juist dat is ook zijn aandachtspunt: social media. Bart weet dat social media, de communicaties en fora, de nieuwe kanalen uiteindelijk de belangrijkste providers zijn van consumentendata. Lang niet iedereen bevat dat en daarom verzorgt Bart veel missiewerk. Als docent, publicist, spreker en… schrijver van het boek ‘De Social Media Research Bijbel’. Althans, dat is de ambitie want het boek is nog een concept. Het toont de ambitie van Bart. Maar ook zijn visie. De data die buiten op straat ligt, alsmaar groeit en bloeit is de slagroom op de marktonderzoektaart. Marktonderzoekers moeten verder kijken dan het onderzoek alleen. Of, denkt Bart, gaat onderzoek zo innoveren dat het de Big Data ontsluit? Daarmee gaat volgens Bart het traditionele onderzoek niet verloren. Integendeel… data leidt tot inzichten. Maar het is meer data en inzichten concluderen wordt lastiger. Bart investeert bij Multiscope in kennis en kunde dat aspect van marktonderzoek goed te kunnen uitvoeren. Dat komt allemaal in de Bijbel van Bart te staan, we kunnen niet wachten… Over marktonderzoek? Klantonderzoek doe je vooral in de omgeving van de klant. Over Bart? Tonproater (als u niet weet wat dat is, dan doet het er niet toe), 2 kids en 3e in aankomst, muziek…

And the winner is…

Wie wordt het niet? Marktonderzoek van het jaar 2013. Dat is Bart. Waarom? We zijn er zeker van dat met zijn kundigheid, drive en ambitie hij absoluut de marktonderzoekervanhetjaar-staf in zijn ransel heeft. Geef hem nog een aantal jaren en we kunnen als jury niet meer om hem heen. Eerst dat boek af… Dan is de tweestrijd tussen Hans en Durk… Dan gaat het niet meer alleen om marktonderzoek maar ook om innovatie, business, klantgedrag en hoe dat te beïnvloeden is. Het gaat om leiderschap en leiders motiveren het anders te doen. Dan kom je langzamerhand aan het adres van de winnaar van 2013. Iemand die innovatie tot kern heeft verheven, waarbij marktonderzoek de ondernemende driver is… iemand die vindt dat hij niet hoeft te winnen maar ‘die ander’… de bescheidenheid van iemand die uit het middelpunt durft te stappen… en toch een mooi internationaal bureau aan het bouwen is… om trots op te zijn en dat zijn wij ook op Hans Lingeman!