• Achtergrond 2017

Juryrapport Bedrijfsonderzoeker van het jaar 2014

We hebben drie winnaars in ons midden. Alle drie een keizer op hun eigen domein. En deze drie kandidaten zijn ook allen werkzaam bij een bedrijf dat gewend is aan prijzen. Unilever als het meest duurzame food bedrijf op de wereld, KLM als de beste Airliner in Social Media en PLUS Retail als het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland.

Een aardige cast zou ik zeggen….

In volstrekt willekeurige volgorde (!) wil ik de drie kandidaten van deze bedrijven met jullie tegen het licht houden.

Willeke Brokking. Hoofd CMI bij Unilever Benelux. Dat is natuurlijk de Champions League in marktonderzoek en dat lijkt een comfortabele positie om zo’n Award als Bedrijfsonderzoeker van het jaar binnen te slepen. Maar ook bij Unilever Benelux is de afgelopen jaren de broekriem flink aangetrokken en is de concurrentie van huismerken en prijsretailers inmiddels moordend. M.a.w. het is oorlog. En dan maakt het een verschil als er een CMI Manager in de loopgraven staat die initiatieven neemt om groei te realiseren. Bijvoorbeeld met een project waarmee op basis van eerder onderzoek en kennis in het bedrijf concrete aanvalsplannen worden gemaakt om nog eens 14 miljoen additionele omzet uit de markt te halen. Dan laat je zien dat je met goede MI groei genereert voor het bedrijf.

Yvonne Dorkhom. Marktonderzoeker van PLUS Retail.Het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland. Dat kunnen we niet op het conto van Yvonne schrijven, maar daar heeft ze wel nadrukkelijk een bijdrage aan geleverd. Door niet alleen het management, maar het hele bedrijf van boven tot onder te doordrenken met klantgericht denken. En dan met middelen die bij een retailer horen. Dus veel voor weinig. Bijvoorbeeld met een programma ‘Scoren met Aandacht’ waarmee de 16.000 medewerkers op de winkelvloer regelmatig kennis uit klantonderzoeken ingepeperd krijgen. Niet met saaie rapporten, maar met Infographics die gewoon met punaises in de kantines van de 258 winkels worden opgehangen.

De derde kandidaat is Hans Zijlstra. Customer Insight Manager van KLM Airfrance. Wij spreken liever van KLM Airfrance. Want in Nederland zetten we liever het winstgevende deel van het bedrijf vooraan... Hans heeft al op verschillende podia gestaan om zijn love baby aan de buitenwereld te presenteren. Het eSCORE programma en Quality Observer programma. Daarmee heeft onze nationale vlieger een van de mooiste kwaliteitsmetingen in huis. In dat laatste programma zijn de klassieke mystery shoppers verdwenen en ingeruild voor klanten. Hierdoor haal je niet alleen informatie naar binnen, maar bind je klanten aan je bedrijf. Dan is een onderzoek ook een onderdeel van het loyaliteitsprogramma.

Het is een vreselijk cliché, maar eigenlijk waren er dit jaar drie winnaars. Elk op hun eigen domein superieur. Maar we hebben maar één Award te vergeven. En die gaat dit jaar naar…… Willeke Brokking van Unilever!