• Achtergrond 2017

Juryrapport Bureauonderzoeker van het jaar 2014

Liesbeth Nekkers - GfK

Innovaties hoeven niet in een keer goed te zijn

Muziek luisteren via Spotify? Prisonbreak kijken op Netflix? Een gemiste uitzending zien op je laptop. Dat is de dynamische wereld van onze eerste genomineerde Liesbeth Nekkers.

Liesbeth is research director TV en Radio bij GfK en daarmee verantwoordelijk voor het Kijk- en Luisteronderzoek. Ja, dat onderzoek met dat kleine panel met die ‘oude’ kijkkastjes… Dat beeld is een doorn in het oog van Liesbeth, want dit gaat over haar onderzoek. Die kijkkastjes, volgens haar nog steeds een technisch geavanceerde manier om te meten. De steekproef? De mooiste binnen marktonderzoeksland. En als een van huis uit methodoloog en winnaar van de MOA Wetenschapsprijs in 2009 dat zegt…

Hoe blijft een onderzoek uit 1967 dan de nieuwste ontwikkelingen volgen? Volgens Liesbeth door samen met je klant continu te vernieuwen. Ze doet dat door soms stiekem tussendoor te innoveren en daardoor geregeld de dagelijkse gang van zaken aan de kant te schuiven om met een ruimere blik naar het onderzoek te kijken. Door te discussiëren met haar internationale collega’s. Of door de luis in de pels te zijn van haar team en zo haar team te motiveren te blijven verbeteren. En af en toe laat ze eens een innovatie expres mislukken, want dat levert nieuwe invalshoeken op.

De jury is onder de indruk van hoe Liesbeth het Kijk- en Luisteronderzoek met onder meer de introductie van een nieuwe zenderherkenningstechniek en het meten van web-televisie op zo’n doordachte wijze de tijd laat doorstaan.

Gaby Siera – Beautiful Lives

Je gaat vanuit je eigen perspectief kijken als je het niet snapt

Gaby Siera is onze tweede genomineerde. Oprichter van het bureau Beautiful Lives en marketeer en antropoloog  Dat gaat volgens haar goed samen en toch ook weer niet. Die commerciële kant van marketing matcht niet met het a-commerciële van de antropologie. Wat deze twee kanten in haar verbindt, is haar nieuwsgierigheid naar het menselijk gedrag.  

Dus is Gaby haar vertrekpunt altijd de ‘mens’kant en begint ze nadat ze de klantvraag heeft gehoord met uitzoomen ofwel breder kijken dan de letterlijke klantvraag. En juist dat opent nieuwe mogelijkheden voor haar opdrachtgevers.   

Gaby’s ultieme projecten? Die waar ze een transformatie heeft bewerkstelligd bij haar opdrachtgever; dat ze blijven kijken door de bril van de klant, ook na het onderzoek. Zoals ze zelf zegt: ik slaag erin opdrachtgevers vanuit het klantperspectief te laten kijken én te voelen. En dat maakt indruk… ook op de jury.

Gaby houdt van het vak. Ze levert een bijdrage aan de ontwikkeling ervan door te blijven innoveren in de wijze waarop ze analyseert en resultaten tot leven brengt voor haar opdrachtgever. En dat waarderen opdrachtgevers. Ze vindt het ook een van haar taken om meedenken en vakgenoten te mobiliseren en is daarom ook  Country Representative voor Esomar. Ook schrijft ze een columns voor het Assurantie Magazine om haar zienswijze uit te dragen en zo af en toe ook ‘vrij’ onderzoek te doen.

Haar droom? Een snoepwinkel. Ofwel gedurende een langere periode mensen volgen om met hun in gesprek te gaan over telkens een ander element uit het dagelijks leven.

Ivo Langbroek – Blauw Research

Je kunt beter consumenten over een onderwerp laten praten dan het te onderzoeken

Ivo Langbroek van Blauw Research is een innovatieman in hart en ziel. Hij vindt dat de sector veel te sterk vraag gedreven is en dan vraagt de jury je om een aantal vragen over jezelf te beantwoorden. Een kort vragenlijstje. Wat doe je dan? Een dilemma?

Nee, zo zwart-wit is het volgens Ivo niet. Je hoeft nu eenmaal niet altijd het waarom te weten… En als dat wel nodig blijkt en het is niet te halen uit alles wat consumenten op alle media zeggen, dan heb je marktonderzoek. Dan kan zo’n vragenlijstje best wel. Je wilt tenslotte ook winnen.

Ivo is econometrist en dat maakt misschien ook wel dat hij zich thuis voelt bij grote hoeveelheden ongestructureerde data van verschillende aard. Ofwel met alles wat wij achterlaten op sociale media of bijvoorbeeld in open antwoorden in onderzoek of op communities.  Met behulp van het door hem (en zijn team) ontwikkelde Foresight streaming weet hij uit deze data nieuwe thema’s te behalen. En dan draai je het dus om; dan bepaalt de consument de thema’s voor de opdrachtgever. Volgens Ivo ervaren consumenten niet dezelfde problemen als de ad hoc vragen die een opdrachtgever heeft. En daarom moet je er ook voor zorgen dat consumenten met elkaar gaan praten in plaats van het te onderzoeken.
De toekomst is volgens Ivo de klant op het juiste moment de juiste informatie brengen in plaats van door veelal storende en vooral evaluerende onderzoeksvragen te stellen.

De winnaar …

Dat zijn de drie genomineerden. Drie genomineerden met ieder elke een eigen expertise en een eigen persoonlijkheid. Alle drie hebben ze een zeer positieve indruk op de jury gemaakt. En toch steekt er voor de jury één bovenuit.

Dat is iemand die zichzelf en collega’s uitdaagt en motiveert te blijven innoveren en daarmee een zeer waardevolle bijdrage aan ons vakgebied levert. Iemand die een visie op onderzoek heeft, die succesvol weet uit te dragen en toe te passen in de dagelijkse onderzoekspraktijk. Iemand die ervoor zorgt dat de opdrachtgever in alles zijn klant begrijpt, aanvoelt en als het ware tot leven weet te brengen… allround een vakvrouw …

De winnaar van de MOAward Bureauonderzoeker 2014 is…. Gaby Siera van Beautiful Lives.