• Achtergrond 2017

Juryrapport Marktonderzoekbureau van het jaar 2014

Wat een geweldige jureringsronde hebben wij als marktonderzoeksbureau jury dit jaar gehad. Geweldige nominaties, en een nog betere presentatie ronde. Het lijkt wel of de prijs jaarlijks aan kwaliteit en professionaliteit wint. De bureaus hebben alles uit de kast gehaald om de jury te overtuigen van hun prestaties in het afgelopen jaar. Kortom, het was een genot om naar te luisteren, over te discussiëren met de bureaus en naderhand onderling in de jury. Nu hadden we ook een perfecte jury met daarin ABN Amro, ANWB, Sanoma, Unilever, Clou, FrieslandCampina  en EffectiveBrands. Ik moet zeggen dat ik met spijt hier afstand van neem (mijn termijn zit erop) maar ik kan met een gerust hart het stokje doorgeven aan Hugo (de winnaar van Bedrijfsonderzoeker vorig jaar) met de zekerheid dat er een goede opvolging plaats zal vinden.

Dan nu de genomineerden… Wederom zijn er zowel een groot bureau, een middelgroot bureau alsook een klein bureau genomineerd. Een bewijs dat de nieuwe stemmethode echt werkt. Met de stem van de opdrachtgevers en de inhoudelijke motivatie daarvan heeft de jury onder meer gekeken naar visie op het vakgebied, de bijdrage daaraan, de zichtbaarheid in de markt, concreet behaalde resultaten, onderscheidend vermogen en HR-beleid.

Een leuke uitdaging was het voor de jury om wederom drie heel verschillende bureaus met ieder een eigen signatuur te beoordelen: Blauw, MWM2 en Validators. Dat deze bureaus genomineerd zouden moeten worden, werd als snel duidelijk. De presentatie ronde maakte ook snel veel duidelijk. Vooral dat de drie genomineerden zeer terecht genomineerd zijn. Allen een sterke visie, een unieke aanpak en op hun eigen wijze succesvol.

MWM2

Een verhaal apart… Voor de derde keer genomineerd, wat al uniek is op zich. Volgens mij nog nooit eerder het geval geweest. Maar MWM2 zou MWM2 niet zijn indien zij niet voor het hoogste zouden gaan. Dit jaar? Wat de jury echt bekoorde was het feit dat de nominaties in de afgelopen drie jaar telkens op basis van andere motivaties tot stand kwam. Het eerste jaar stond in het teken van de focus op specifieke technologie, het tweede jaar op de groei en klantfocus maar ook een beetje zoekende over wat en hoe nu echt… Dit jaar heeft MWM2 niet een stap maar een jump gemaakt. Een professionaliseringsjump van jewelste. Van hit en run naar een duidelijke strategie. Van het bieden van een research technologie naar het bieden van oplossingen met zeer aansprekende cases. MWM2 is bescheiden, misschien wel te bescheiden. De cases hebben de jury positief verrast. Kortom een meer dan terechte nominatie. De Ikea of Hema onder de marktonderzoekbureaus, zelf hebben ze het liever over VW. Maar of dit genoeg is…

Blauw

Een hele mooie nominatie. Blauw, het bureau van de SuperPromotor, maar ook van nog veel meer. Blauw is enorm bezig om een ander geluid te laten horen en investeert daar veel in, vooral ook richting haar eigen personeel. Ook richting de jury overigens. De manier waarop dat gebeurde oogstte veel lof! Niet alleen de jury-sessie zelf maar ook vooraf was Blauw al enorm bezig op een verfrissende en engagerende manier. Blauw is bezig zichzelf opnieuw uit te vinden. In feite zeggen ze if you do what you did, you will get what you got, maar in feite nog erger, in Blauw’s opinie is het Change or Die. Bij die Change betrekken ze ook heel nadrukkelijk opdrachtgevers, om het niet vanuit een enge blik zelf te bepalen. “Onderzoek met ballen” is het credo hierin, wat enorm gestimuleerd wordt middels de Rauw club, de interne Zeepkist en andere initiatieven om zaken anders en beter aan te pakken.

Validators

De grote onbekende, die we gelukkig genomineerd hebben. Want wat een terechte nominatie! De jury werd in de presentatie werkelijk ‘weggeblazen’. Niet alleen op vorm, maar ook op inhoud. Innovate like hell en als het antwoord niet in eerste instantie gevonden kan worden, dan gaan ze net zo lang door tot ze het antwoord wel gevonden hebben. Deskundigheid van buiten nodig, dan vliegen we dat in … Winstgevendheid is niet de drijfveer, oplossingsgerichtheid juist wel. Uiteindelijk gaat het bij Validators om communicatie beter te maken. Qua inhoud zit het daar ook wel goed, want Asking without asking is een belangrijk leitmotiv. Daar moet wel een passie aan ten grondslag liggen en dat doet het ook. Een bureau waar je gewoon dingen mee wilt doen, probably worth every penny ….. Overigens een bureau dat sterk groeit.

Samenvattend: drie bureaus die we hebben gekozen nog even op een rij: (1) MWM2: onderzoek toegankelijk maken ofwel het gewone bijzonder maken en het bijzondere gewoon maken, de VW onder de bureaus, (2) Blauw: onderzoek met ballen en (3) Validators: Innovate like hell om communicatie beter te maken. Eerlijk gezegd was er best wel een discussie over wie 2 of 3 zou worden, maar dat maken we niet bekend. Het bureau dat marktonderzoekbureau van het jaar wordt was in no-time duidelijk voor de jury.

Het bureau waarover de jury het direct unaniem eens was, dat ze meer dan terecht marktonderzoekbureau van het jaar 2014 verdient te worden is… Marktonderzoekbureau van het jaar 2014 is… en het zij ze meer dan gegund MWM2.