• Achtergrond 2017

Juryrapport Bedrijfsonderzoeker van het jaar 2015

We hebben drie genomineerden van hoog niveau. Met passie voor het vak hebben ze zich alle drie ontwikkeld binnen de organisatie en ze blijven zich ontwikkelen. Ze zijn in staat anderen in de organisatie te overreden en te overtuigen, hebben intern draagvlak. Ook hebben ze een sterkere focus op de klant gerealiseerd in hun organisatie, resulterend in een directe impact op de business resultaten. En ze dragen hun enthousiasme en visie op het vak uit op congressen, in het onderwijs, workshops en via andere media.

In alfabetische volgorde wil de jury de drie genomineerden aan jullie voorstellen.

Paul Jansen, Market Research manager bij Foot Locker Europe. Paul bouwt consequent aan een pakket van geavanceerde tools in het onderzoeksinstrumentarium bij Food Locker. Met focus op direct resultaat. Hij heeft daarbij aandacht voor nieuwe vormen van registratie van onbewust gedrag van de consument, ‘want een antwoord op een vraag krijg je altijd wel’, zo meldt Paul. Bij Foot Locker realiseerde hij een geavanceerde koppeling van een rijk scala aan (ook interne) datasources, resulterend in nieuwe insights. Daarnaast heeft Paul ook de strategische planontwikkeling geïntroduceerd, hetgeen leidde tot een meer gestructureerde en minder ad hoc focus. En dat terwijl men zich in de retail niet zelden door de waan van de dag laat leiden. Foot Locker is mede daardoor fors gegroeid en de klanttevredenheid is ongekend hoog. Paul heeft met zijn gefundeerde insights er aan bijgedragen dat Foot Locker een sterke gesprekspartner is van de vendors van Footlocker.

Marjolein Mens, Manager Strategy & Research bij de Efteling. Marjolein heeft een sterke impuls gegeven aan het marketing denken in de Efteling organisatie en de focus op de ‘gast’. Ze geeft vanuit haar afdeling richting aan de marketingplannen van de Efteling. Ze stimuleert haar afdeling daarbij om toch vooral buiten de Efteling inspiratie en trends op te doen en dat te vertalen voor de Efteling. Intern maakt ze een goede vertaalslag van insights naar niet-marketing geschoolden en ze weet ook sceptici in de organisatie uiteindelijk mee te krijgen in de marketing benadering. De inbreng van Marjolein heeft geresulteerd in het verzoek vanuit de Raad van Bestuur om strategische marketing aan de afdeling toe te voegen: ‘Strategie en Onderzoek’. Verder heeft ze het onderzoeksinstrumentarium sterk aangepast en heeft ze ideeën hoe zich dit verder dient te ontwikkelen. En dat alles heeft ze gerealiseerd in een beperkt aantal jaren, oorspronkelijk startend als stagiair op heel jonge leeftijd.

Annemiek Temming, Head of Strategy, Insights & Corporate Communication bij Danone Benelux. Annemiek is een top professional in de hoogste niveaus van de consumer insights omgeving. Ze heeft de afgelopen jaren keuzes gemaakt: met het onderzoekspakket terug naar de essentie, effectiever en werkend met een veel lager beschikbaar budget, onder andere door te werken met communities. Annemiek heeft de insights afdeling op een duidelijk hoger strategisch niveau gekregen. Tevens heeft ze het insights denken weten te verankeren binnen de hele organisatie: van directieniveau tot in de marketingteams. Zo geven Annemiek en haar afdeling gerichte workshops: ‘je kan elkaar tenslotte alleen begrijpen als je met elkaar gaat praten’. Marketeers zijn door het professionalisme van haar en haar afdeling meer betrokken bij insights waarbij het multidisciplinair werken met de marketingteams tot beter gebruik van interne kennis leidt. Annemiek vraagt zich bij ieder onderzoek af: ga ik hier het verschil mee maken, zo niet dan niet doen. En dan blijft er nog meer meer tijd over om te kijken wat echt nodig is en daar een killer insight uithalen. De community aanpak van haar afdeling binnen Danone Benelux geldt als best practice binnen Danone en wordt nu overgenomen door andere landenorganisaties.

Het zal duidelijk zijn, we hadden voor 2015 drie geweldige genomineerden, ieder excellent in de eigen omgeving. Maar we hebben maar één Award te vergeven. En die gaat dit jaar naar…… Paul Jansen van Foot Locker Europe!