• Achtergrond 2017

Juryrapport Bureauonderzoeker van het jaar 2015

Lucas Hulsebos - DVJ-Insights

Lucas, in 2008 was je de eerste winnaar van de MOAward Bureauonderzoeker van het jaar. En dit jaar weer kanshebber. Reden voor jou om even goed na te denken of je nogmaals in aanmerking wilde komen. Waarom eigenlijk? De award is een jaar award, dus elk jaar een nieuwe kans. En voor deze award kijken we vooral naar de persoonlijke bijdrage die je hebt geleverd.

De afgelopen periode stond bij jou onder meer in het teken van de ontwikkeling van nieuwe onderzoeksinstrumenten die toegevoegde waarde bieden doordat ze het ‘waarom’ analyseren in plaats van alleen observeren of meten. Uit jouw koker kwam een nieuwe methode van merkonderzoek, een pre-test die rekening houdt met hedendaags mediagedrag, een concepttest die het succes van nieuwe producten verklaart en voorspelt en een andere meetmethode van customer journeys. En daarbij ga je dan ook nog eens mooie samenwerkingen aan zoals met NOC NSF voor het club sparen en leverde je een bijdrage aan diverse publicaties in (inter)nationale vakbladen en boeken. Na diverse ervaringen binnen de branche zet je je kennis en ervaring nu in bij DVJ-Insights.

Als jij de award wint, dan is dat omdat je het vakgebied verrijkt met jouw kennis en met innovatieve door jou zelf ontwikkelde onderzoeksinstrumenten. En daarnaast omdat je onderneemt vanuit de inhoud met een hart voor onderzoek.

Walter Limpens - Neurensics

Walter, wat fijn dat je ons als jury hielp door op basis van fMRI-onderzoek de winnaar van dit jaar te voorspellen…. gelukkig blijft er dan toch nog een meer traditionele methode als een jurygesprek nodig om de onderbouwing ervan te geven. En dat is ook in de kern hetgeen waar je afgelopen jaar vooral mee bezig bent geweest, namelijk de indirecte maat van de fMRI versterken met expliciete en meer traditionele maten zodat je een compleet beeld van de consument krijgt. Bijvoorbeeld door de toevoeging van e-tracking, zodat je ook weet waar iemand naar kijkt, of de impliciete associatie test zodat je ook de merk gerelateerde associaties kunt meten. Door deze combinaties is het mogelijk om zowel bewuste als onbewuste gedachten en emoties te meten. Walter, als één van de oprichters van Neurensics, heb jij een groot aandeel in het populariseren van neuromarketing.

Als jij de award wint, is dat omdat je met de uitbreiding van fMRI met andere methoden fMRI-onderzoek nog beter bruikbaar hebt gemaakt. En omdat je jouw kennis daarover ook actief deelt met de academische wereld.

Kjell Massen - Ruigrok | NetPanel

Kjell, wat een verrassende opening gaf jij aan het jurygesprek door het de eerste vijftien minuten alleen over de toekomst van onderzoek te hebben. Gevolgd door hoe jij daar in de dagelijkse praktijk bij Ruigrok Netpanel invulling aan geeft onder meer met het themajaar The Year of Mobile. En hoewel je zou kunnen denken dat The Year of Mobile al langer geleden is dan vorig jaar, is het toepasbaar maken van de mogelijkheden die Mobile biedt nog steeds aan de orde van de dag. Dat heb je laten zien in de succesvolle pilot voor ProBiblio met location-based en in-the-moment onderzoek. En daar inspireer je collega’s en klanten dagelijks mee en breng je onderzoeker, klant en deelnemer op relevante en plezierige wijze veel dichter bij elkaar.

Als jij de award wint, dan is het vanwege de geslaagde wijze waarop jij de mogelijkheden van Mobile succesvol inzet. En vanwege jouw bijdrage aan de publicatie The Year of Mobile waarmee je ook anderen weet te inspireren.

De MOAward Bureauonderzoeker 2015 gaat naar degene die we het meeste als een boegbeeld voor het vak zien, een vakidioot in positieve zin. De winnaar van de MOAward Bureaonderzoeker 2015 is Lucas Hulsebos van DVJ-Insights!