• Achtergrond 2017

Juryrapport Marktonderzoekbureau van het jaar 2015

Wie pakt het stokje over van MWM2, dat in 2014 Bureau van het Jaar werd? Dat was de grote vraag voor de jury van deze prijs.

De zevenkoppige jury heeft uitgebreid gediscussieerd tijdens de eerste ronde - om te bepalen welke bureaus een nominatie verdienden -, en in de tweede ronde waarin de genomineerde bureaus werden bezocht. De jury was breed samengesteld, met onderzoekers die werkzaam zijn bij ABN Amro, Sanoma, Ziggo, FrieslandCampina, Unilever en de ANWB en met de hoofdredacteur van vakblad Clou. Waar werd op gelet? Snelheid, vernieuwing, successen om trots op te zijn en jezelf opnieuw uitvinden. De door de jury uitverkozen kandidaten zijn een perfect voorbeeld van bureaus die in staat zijn om actueel te zijn, vanuit een geheel eigen signatuur. Bureaus die het stuk voor stuk verdienen om in de spotlight te staan. De drie genomineerde bureaus zijn: Blauw Research uit Rotterdam, Beautiful Lives uit Hilversum en Validators uit Amsterdam.

Een geweldige mix van allrounders en specialisten, van bureaus die hun sporen hebben verdiend en nog volop in ontwikkeling zijn (vaak gaat dat ook samen), en dat stelde de jury voor een lastige klus. En dat is positief bedoeld. De jury houdt ervan om verrast te worden en werd daarin niet teleurgesteld.

Dit jaar koos de jury ervoor om voor de definitieve keuze bij de genomineerde bureaus op bezoek te gaan. Een letterlijk onderdompeling in drie bureauwerelden. In zo’n tweede ronde krijgen de genomineerde bureaus de gelegenheid om de jury ervan te overtuigen waarom juist zij de titel verdienen. Een intensief moment waarin veel samenkomt. Bewustzijn van eigen kracht, kwaliteit om deze kracht expliciet over te brengen en op eigen wijze uit te stralen. Het lijkt een theaterstuk, maar het is geen spel, en de knikkers tellen.

Blauw Research

Blauw heeft de jury na een geweldige ontvangst, overtuigd van de kwaliteiten om binnen verschillende werelden van even verschillende klanten inhoud te geven aan partnership. Onderzoek is mensenwerk, klanten en de mensen van Blauw gaan erover in dialoog. De telecomwereld is een andere dan die van de Belastingdienst en die zijn beide weer anders dan de wereld van multimedia. De jury mocht een kijkje nemen bij voorbeelden van de aanpak, en heeft echt respect voor de prestatie om op uiteenlopende manieren organisaties in beweging te krijgen en te houden. De samenzang die het bureau aanhief voor de toevallig jarige juryvoorzitter viel goed, en liet ook uitstekend zien wat ‘samen doen’ inhoudt. Niet op een zweverige manier, maar met een eigen gezicht, en dat heeft het bureau al lange tijd. De mensen die vandaag de dag dat gezicht vormen hebben een positieve indruk achtergelaten. Een open en toegankelijke indruk. Geen wonder dat de opdrachtgever zegt: ‘prettig om zaken mee te doen’.

Beautiful Lives

Brandstof voor een warme ontvangst lag al klaar bij Beautiful Lives. Om het kampvuur worden de mooiste verhalen verteld. En die verhalen, van mensen en organisaties, daar draait het om bij Beautiful Lives. Een bureau met een geheel eigen manier van kijken en luisteren. En daar zit de passie. Wat zijn de drijfveren, waar liggen kansen om te verbeteren? Voor gerenommeerde bedrijven, maar ook voor de fietshandelaar om de hoek. Volgens Beautiful Lives is het verbinden van mensen het leukste van het vak. Als het zinvol is om daarvoor naar online discussies te kijken dan doen ze dat bij Beautiful Lives. Maar het moet wel meerwaarde opleveren. Je ziet het terug in speciaal gemaakte landkaarten, in foto’s en bijvoorbeeld in het spelen met Lego. Een opdrachtgever merkte op: ‘In een wereld van digitalisering zoekt Beautiful Lives naar antwoorden door gebruik te maken van impactvolle processen, gericht op en vanuit mensen.’ Keep the fire burning’ – om weer even bij het brandstof-idee aan te haken. Om het sfeervolle kampvuur ontstaan nieuwe verhalen. Maar vuur vraagt ook om brandstof, zuurstof en een krachtige vonk. Beautiful Lives gaat voor een krachtig vuur. De brandstof is ruime mate aanwezig. Beautiful Lives weet hoe je het vuur moet opstoken en brandend houden, en dat is belangrijk. De jury snapt wel waarom het bureau veel fans heeft. Je komt in beweging, en je blik wordt naar buiten gericht. En zelf doet Beautiful Lives dat sinds kort ook over de landsgrenzen.

Validators

Amsterdam, beter gezegd: Amsterdam-Noord, is de vestigingsplaats van Validators. Bijna aan het IJ. Dat zie je terug in hun pand, Nieuw, maar met patrijspoorten en een scheepsdek. Je zou er zeebenen van krijgen. Ze hebben zich letterlijk gesplitst over twee verdiepingen, met handige kruip-door-sluip-door routes. Jong en onstuimig kiezen ze het ruime sop. En dat doen ze als team, in een open cultuur. ‘Geen nee, doe zoals thuis, we kennen geen geheimen en we hanteren bewuste focus.’ Klare taal van een klare directie. Ook echt een bureau van deze tijd. Ze hebben ambities in Nederland en forse ambities in het buitenland. Ze werken waar nodig samen met andere bureaus, wisselen kennis uit met universiteiten en presenteren zich nadrukkelijk aan de buitenwacht, o.a. bij Esomar. Validators richt zich bewust op communicatievraagstukken. Daar zijn ze volgens eigen zeggen goed in. Ook hun klanten denken daar zo over, ze onderschrijven de kwaliteiten van Validators. De cijfers van het bureau liegen er niet om, dit is een jong bureau met hemelbestormers. De jury was onder de indruk van de manier waarop Validators kansen creëert vanuit een eigen visie en die kansen weet in te vullen. Digitalisering, schaalbaarheid en betaalbaarheid zijn hun sleutel tot succes. Vorig jaar was de jury verrast door de outsider Validators, inmiddels is het bureau weer een stuk gegroeid - in alle opzichten -, en dat vertaalt zich via een groeiende vraag naar hun diensten in uitbreiding van de workforce en bijbehorende omzet.

Bureau van het jaar

Stuk voor stuk zijn alle genomineerde bureaus trots op zichzelf en hun directeuren trots op hun bedrijf. En dat is volkomen terecht, in de ogen van de jury. Er heeft één bureau gewonnen, want dat zijn nu eenmaal de regels van MOAwards. Maar alle drie bureaus laten zien dat ze stuk voor stuk kwaliteit in huis hebben. ‘The winner takes it all’, vindt de jury daarom niet een helemaal juiste verzuchting in dit verband. De wedstrijd is op inzet en kwaliteit nagenoeg gelijk geëindigd, maar op punten nipt gewonnen. De waardering en de complimenten van de jury gaan uit naar alle drie bureaus, de titel gaat naar het bureau dat excelleert in snelheid en vernieuwing, en dat van hun ogenschijnlijke beperking een in het oog lopend succes maakt. Met veel genoegen reikt de jury de trofee voor Marktonderzoekbureau van het Jaar 2015 uit aan…..Validators!