• Achtergrond 2017

Juryrapport bedrijfsonderzoeker van het jaar 2016

Hans Martens – Schiphol Group

Hans, we hebben je zowel in het jurygesprek als daarbuiten leren kennen als een enthousiaste, bevlogen manager van het Market Research and Intelligence team van Luchthaven Schiphol, met de ambities om de beste te worden. Je enthousiasme werkt aanstekelijk en je weet ook anderen te enthousiasmeren en te inspireren. Binnen de eigen organisatie, buiten de organisatie en ook bij de jury. In combinatie met een professionele omgang met interne accounts weet je de organisatie niet alleen van insights te voorzien, maar ook tot actie aan te zetten én de passagier centraal te plaatsen.

De breedte van het werkveld van je afdeling is enorm: van retail tot de lange termijn ontwikkeling van de luchthaven, zonder dat je daarbij de samenhang van de onderdelen uit het oog verliest. De variëteit van het door jouw team uitgevoerde onderzoek is daarmede ongekend: van geavanceerde manieren om de oriëntatie van passagiers te volgen, tot aan de andere kant van het spectrum zoals het volgen van lange termijn trends die luchthavens op de lange termijn beïnvloeden.

Jürgen Warnecke - AEGON

Jürgen, je hebt bepaald niet de makkelijkste insights functie gekozen. De financiële dienstverlening is een van de meest complexe branches en onderhevig aan grote fundamentele veranderingen.

Als Senior Marketing Intelligence specialist heb jij bij AEGON een geheel nieuwe invulling aan het marktonderzoekvak gegeven en het instrumentarium geheel opnieuw moeten opbouwen.

Er wordt hard gewerkt aan het merk AEGON een nieuwe merkidentiteit toe te kennen, maar ook bij andere marketingdossiers vervul je een belangrijke functie. En vakinhoudelijk streef je, ondanks een gelimiteerd budget, innovatie na. Innovatie komt ook door de manier van analyseren en niet alleen door vragen anders te stellen.

Jürgen, je maakte indruk op de jury met je toelichting op de wijze waarop je in- en extern communiceert, met de juiste taal de (interne)doelgroepen weet te bereiken en te motiveren. Je gaf interessante voorbeelden. En dat alles met een grote gedrevenheid. Per saldo leidt het tot grote tevredenheid van de managers. Opereren vanuit klantinzicht wordt door jou steeds belangrijker bij AEGON; iets dat juist de financiële branche zo nodig heeft.

Pascal Mignolet – Jacobs Douwe Egberts

Pascal, hoewel je al vele jaren in het vak rondloopt zijn je activiteiten steeds weer vernieuwend, aangepast aan de omstandigheden en de tijd.

Bij dezelfde werkgever heb je grote veranderingen ervaren zoals internationalisering: van één internationaal merk naar vijfentwintig stuks. Ook heb je de laatste jaren de onderzoeksportfolio drastisch gewijzigd, heel sterk resultaatgericht gemaakt. De keuze voor complexe methodologische oplossingen wordt niet geschuwd. Dat je aanpak in andere landen navolging kreeg moet je tevreden gestemd hebben.

In je team heb je bewustwording gecreëerd door met mensen te praten over de beslissingen die ze hebben beïnvloed en de extra dingen die geleerd zijn.

Pascal, wij menen dat je een deel van je succes ontleent aan de wijze waarop je de onderzoeksresultaten in de organisatie brengt. Ook al is de insights benadering stabiel, zo lichtte je toe, afhankelijk van de managementstijl van de organisatie kies je de meest efficiënte wijze van communiceren hierover waarmee je echt impact creëert. De concrete voorbeelden die je gaf van het bewerken van verschillende (typen) CEO’s, waren helder en ontlokten ons een glimlach. Door deze aanpak is de impact van insights op de besluitvorming groot evenals het effect op het bedrijfsresultaat.

Het zal duidelijk zijn, we hadden voor 2016 drie geweldige genomineerden, ieder excellent in de eigen omgeving. Maar we hebben maar één Award te vergeven. En die gaat dit jaar naar…… !