• Achtergrond 2017

Wetenschapsprijs van het jaar 2016

WIEBKE EBERHARDT, CHANTAL HOET, ELISABETH BRÜGGEN EN THOMAS POST

Met het artikel: “Verschil moet er zijn: betere segmentatie door het combineren van databronnen” wonnen Wiebke Eberhardt, Chantal Hoet, Elisabeth Brüggen en Thomas Post de Wetenschapsprijs 2016. In de context van pensioencommunicatie wordt in het artikel besproken hoe marketeers door databronnen te combineren rijkere inzichten kunnen verkrijgen en tot en een betere segmentatie van de markt kunnen komen. De auteurs hebben het Retirement Belief Model ontwikkeld om te identificeren welke factoren beïnvloeden of deelnemers informatie inwinnen over hun pensioen. De jury is enthousiast over hoe het viertal diverse databronnen heeft gecombineerd en prijst het gebruik van het geavanceerde Finite Mixture Segmentation Model in het artikel. Op deze wijze vinden de auteurs drie verschillende, voor de praktijk relevante segmenten, die verschillen in de variabelen die invloed hebben op de keuze om informatie over pensioenen in te winnen.