‘Bureau van het jaar’ is een titel die veel bureaus voeren als een trofee. Het is een bevestiging van hard werken, de kwaliteit hoog houden, een naam opbouwen in het vak en vooroplopen in ontwikkeling en groei. De prijs is nu al meer dan tien keer uitgereikt en die jaarlijkse traditie is zo sterk dat er geen twijfel is over voortzetting. Sterker nog, op voorstel van de jury van de MOAward voor Bureau van het jaar, heeft het MOA-bestuur besloten om in 2021 het deelnemersveld – als experiment - ruimer te nemen. Zie voor meer informatie Bureau van het jaar XL.
Op basis van de gegeven motivaties uit de nominatieronde én de antwoorden op de vragenlijst stelt de jury een shortlist samen van drie bureaus. De jury heeft de mogelijkheid om een ‘wildcard’ toe te kennen; het maximum van de shortlist blijft echter drie. De jury zal de toekenning van een mogelijke wildcard in het rapport over de shortlist toelichten.
Welke bureaus zijn genomineerd, wordt in april 2021 bekendgemaakt via de MOA-websites, platform Daily Data Bytes en andere kanalen.
* Onderzoekers verbonden aan bureaus bestaande uit 1 of 2 fte's kunnen worden aanbevolen voor de individuele award Insights Professional van het jaar - bureauzijde.
Criteria en bepalen van de winnaar
De genomineerde bureaus worden bezocht door de leden van de jury. Het bureau krijgt tijdens het bezoek maximaal 1,5 uur de tijd om de jury te overtuigen waarom het bureau de MOAward 2021 zou moeten winnen. Op basis van deze bezoeken, de eerder verstrekte motivaties, de vragenlijst en de hierna te noemen criteria bepaalt de jury wie de winnaar is.
De jury kijkt naar het geheel van alle beoordelingspunten. Die vormen een combinatie van harde en zachte criteria. De prijs gaat uiteindelijk naar het bureau dat zich onderscheidt op alle facetten van research, analytics en insights. De jury licht haar keuze toe in een openbaar juryrapport. De winnaar wordt in juni 2021, tijdens de feestelijke awarduitreiking, bekendgemaakt.
Criteria
Bureaupresentatie tijdens het jurybezoek; gelet wordt op kwaliteit, maar zeker ook naar enthousiasme en drive van de presentatie.
Voor de winnaar van de MOAward levert de prijs natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt bronzen beeldje) en een oorkonde. Tevens zal er na de bekendmaking van het Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar een interview met de betrokken bureaudirectie gepubliceerd worden in diverse MOA-uitingen.
Jan Zwang | Sr. Manager Market&Customer Insights VodafoneZiggo | Jan Roekens | Hoofdredacteur Clou |
Hans Zijlstra | Director Customer Insight Air France-KLM |
Emma Eversdijk | Category Manager Promotions Ahold Delhaize |
Christiaan Buitenhuis | Senior Marktonderzoeker Interpolis |
Daniëlle Koning | Senior marktonderzoeker & customer journey manager UWV |
Selecteren genomineerden
Vanaf 11 januari tot en met 24 februari 2021 10.00 uur kunnen Digital en Webanalisten worden aanbevolen via de MOAwards website. Een onafhankelijke jury zal de motivaties van de voordragers beoordelen en een voorselectie maken. Deze kandidaten worden vervolgens gevraagd een vragenlijst in te vullen. De antwoorden op de vragenlijst en de motivatie van de voordrager worden meegenomen in de overweging van de jury bij het nomineren van drie Digital & Webanalisten. De drie genomineerden worden in april 2021 bekend gemaakt via de MOA.
Bepalen winnaar
De genomineerden voor 'Digital & Webanalist van het jaar 2021' worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek, samen met de eerdere motivatie van de voordrager en de antwoorden op de vragenlijst, wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De uiteindelijk winnaar wordt 1 juli 2021 tijdens de MOAwards uitreiking bekend gemaakt.
De Digital & Webanalist van het jaar dient zich op onderstaande criteria te onderscheiden om in aanmerking te komen voor een nominatie door de jury:
Voor de winnaar levert de MOAward natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt beeldje) en een oorkonde.
Joost van Wattingen | Manager Digital Analytics Deloitte Consulting B.V. |
Yvonne van Laarhoven | Digital analyst, Conversion Optimization Specialist at Yvonne van Laarhoven |
Maaike van der Horn | Program manager Air France-KLM |
Bas Jansen | Digital Customer Experience Lead NL Google |
Niek Bronswijk | Manager Digital Analytics Albert Heijn |
Selecteren genomineerden
Vanaf 11 januari tot en met 24 februari 2021 10.00 uur kunnen Insights Professionals - Bureauzijde worden aanbevolen via de MOAwards website. Hierna worden de motivaties en argumenten geanalyseerd door een onafhankelijke jury en een top drie selectie gemaakt. De genomineerden worden in april 2021 bekend gemaakt via de MOA. De jury zal aangeven waarom naar haar mening de kandidaten een nominatie verdienen.
Bepalen winnaar
De genomineerden worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek en de eerder verstrekte motivaties wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De jury is vrij in haar keuze maar licht deze wel toe in een kort juryrapport. De uiteindelijk winnaar wordt 1 juli 2021 tijdens de MOAwards uitreiking bekend gemaakt.
Insight Professionals* dienen zich op onderstaande criteria te onderscheiden om in aanmerking te komen voor de titel 'Insight Professionals van het jaar 2021 - bureauzijde'.
* Om in aanmerking te kunnen komen voor de titel Insight Professional van het jaar is het een voorwaarde dat het bureau waar de insights professional werkzaam is, lid is van de MOA.
Voor de winnaar levert de MOAward natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt beeldje) en een oorkonde.
Jürgen Warnecke | Marketing Intelligence Aegon |
Albèrt van Meeteren | Head of Consumer and Shopper Insights & Analytics Nestlé |
Sandra van Vemden | Consumer & Market Intelligence Manager Heineken |
Nicole Engels | Manager Publieksonderzoek en Marketing Intelligence NPO |
Fenny Leautier | Sr Director Strategic Marketing & Consumer Intelligence Philips |
Selecteren genomineerden
Vanaf 11 januari tot en met 24 februari 2021 10.00 uur kunnen Insights Professionals - Bedrijfszijde worden aanbevolen via de MOAwards website. Hierna worden de motivaties en argumenten geanalyseerd door een onafhankelijke jury en een top drie selectie gemaakt. De genomineerden worden in april 2021 bekend gemaakt via de MOA. De jury zal aangeven waarom naar haar mening de kandidaten een nominatie verdienen.
Bepalen winnaar
De genomineerden worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek en de eerder verstrekte motivaties wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De jury is vrij in haar keuze maar licht deze wel toe in een kort juryrapport. De uiteindelijk winnaar wordt 1 juli 2021 tijdens de feestelijke MOAwards uitreiking bekend gemaakt.
Insights professionals dienen zich op onderstaande criteria te onderscheiden om in aanmerking te komen voor de titel 'Insights Professional van het jaar– bedrijfszijde'.
Voor de winnaar levert de MOAward natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt beeldje) en een oorkonde.
Govert van den Bos | Directeur MWM2 |
Sylvie Verbiest | Founder SMALL kids & youth research and consultancy |
Eltine van der Veer | Research Director Braingineers |
Paulien Schieven | Director Sales & Marketing SAMR |
Martin Leeflang | Managing Director Validators |
Selecteren genomineerden
Vanaf 11 januari tot en met 24 februari 2021 10.00 uur kunnen Young Talents worden aanbevolen via de MOAwards website. Een onafhankelijke jury zal de motivaties van de voordragers beoordelen en een voorselectie maken. Deze kandidaten worden vervolgens gevraagd een vragenlijst in te vullen. De antwoorden op de vragenlijst en de motivatie van de voordrager worden meegenomen in de overweging bij het nomineren van drie Young Talents. De drie genomineerden worden in april 2021 bekend gemaakt via de MOA.
Bepalen winnaar
De genomineerden worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek, samen met de eerdere motivatie van de voordrager en de antwoorden op de vragenlijst, wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De winnaar wordt 1 juli 2021 tijdens de feestelijke MOAwards uitreiking bekendgemaakt.
Wat betreft de jury is de potentiële winnaar:
Voor de winnaar levert de MOAward natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt beeldje) en een oorkonde.
Jürgen Warnecke | Marketing Intelligence Aegon |
Albèrt van Meeteren | Head of Consumer and Shopper Insights & Analytics Nestlé |
Sandra van Vemden | Consumer & Market Intelligence Manager Heineken |
Nicole Engels | Manager Publieksonderzoek en Marketing Intelligence NPO |
Fenny Leautier | Sr Director Strategic Marketing & Consumer Intelligence Philips |
Vanaf 11 januari tot en met 24 februari 2021 10.00 uur kunnen wetenschappers worden aanbevolen door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je vindt hier alle informatie over. De jury kiest uit alle inzendingen drie genomineerden.
Genomineerden worden verzocht een presentatie te geven op een symposium rondom het Topic “Tools for Capturing Information to Improve Business Insights” op donderdag 3 juni 2021 op een locatie in Amsterdam (of online indien de coronamaatregelen een fysieke bijeenkomst nog niet toelaten). De presentatie mag zowel in het Nederlands als in het Engels worden gegeven. Naast de presentaties van de genomineerden, worden er tijdens het symposium ook presentaties door marketeers uit de praktijk verzorgd. De jury zal na het symposium, mede op basis van de presentatie de uiteindelijke winnaar kiezen.
De drie genomineerden worden vervolgens uitgenodigd om op 1 juli 2021 aanwezig te zijn bij de feestelijke uitreiking van de MOAwards, waar de Insights Scientist of the Year 2021 bekend zal worden gemaakt.
Wetenschappers die meedingen naar de titel ‘Insights Scientist van het jaar’ hebben het eerste recht om een bijdrage te leveren aan een boek(je) over “Tools for Capturing Information to Improve Business Insights” (de bijdrage voor het boekje is niet verplicht). In dit boekje worden bijdragen vanuit zowel de wetenschap als de praktijk opgenomen. Het boekje zal worden uitgegeven door de MOA en bij een breed publiek onder de aandacht worden gebracht. De bijdrage mag zowel in het Nederlands als in het Engels worden geschreven en wordt opgenomen als hoofdstuk.
De jury kiest uit alle kandidaten drie genomineerden. De genomineerden worden gekozen op basis van de volgende criteria:
En voor de aangeleverde artikelen/boek(en) en motivatiebrief, wordt gekeken naar:
Waarom meedingen voor deze prijs?
De titel levert behalve prestige ook publiciteit op. De genomineerden komen uitgebreid in beeld op de MOA-website en er wordt ook aandacht aan de MOAward besteed in Nederlandse marketing- en marketingresearch vakbladen.
Yvonne van Everdingen | Professor Marketing en Innovatie RSM Erasmus Universiteit |
Hans Onkenhout | Senior marktonderzoeker / partner RuigrokNetpanel |
Peter van Eck | Marketing and Data Scientist GfK |
Ed Nijssen | Professor of Technology Marketing TU Eindhoven |
Vera Toepoel | Assistant Professor Methods & Statistics Universiteit Utrecht |
Hester van Herk | Full Professor of Cross-cultural marketing research VU University Amsterdam |
Berry Veldhoen | Directeur Altuïtion |
Kabelweg 57
1014 BA Amsterdam
(+31) 020 - 58 10 710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.