DE CATEGORIEËN


Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar

Procedure

Tot eind februari 2020 kunnen bureaus die lid zijn van de MOA worden aanbevolen* via de MOAwards website. Daar staat een lijst met alle Marketing Research & Analytics bureaus die aangesloten zijn bij de MOA, onderverdeeld in drie categorieën:

•  Grote bureaus (15 FTE en groter)
•  Middelgrote bureaus (8 – 14 FTE)
•  Kleine bureaus (3 – 7 FTE)**

Selecteren genomineerden 
Het stemmen sluit eind februari. De 15 bureaus met de meeste stemmen ontvangen bericht van de MOA met een korte aanvullende opdracht. Op basis van de ontvangen motivaties die zijn gegeven bij het stemmen en de aanvullende korte opdracht, zal de jury deze informatie analyseren en drie genomineerden selecteren. De drie genomineerde bureaus worden in april 2020 bekend gemaakt via de MOA en een speciale bijlage in vakblad Clou. De jury zal aangeven waarom naar haar mening de genomineerde bureaus een nominatie verdienen. 

Bepalen winnaar
De genomineerde bureaus worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek en de eerder verstrekte motivaties wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De jury is vrij in haar keuze, maar licht deze wel toe in een kort juryrapport. De winnaar wordt in juni 2020 tijdens de feestelijke award uitreiking bekend gemaakt.

*  Aanbevelingen afkomstig van eigen werknemers van bureaus worden niet meegenomen.

** Onderzoekers verbonden aan bureaus bestaande uit 1 of 2 fte's kunnen worden aanbevolen voor de individuele award Insights Professional van het jaar - bureauzijde.

Criteria

Uit elke categorie worden drie bureaus gekozen die de opdrachtgever prijswaardig vindt. Bureaus dienen zich op onderstaande criteria te onderscheiden om in aanmerking te komen voor de titel 'Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar 2020'. 

  • Bijdrage aan innovatie van het vak, dan wel de manier waarop research binnen het bedrijf wordt ingezet;
  • Bijdrage aan een sterke positie van research binnen het bedrijf;
  • Exposure (presentaties op congressen en seminars, geschreven artikelen);
  • Bijdrage aan de ontwikkeling van de research professie, resp. de status en uitstraling daarvan.
Prijs

Voor de winnaar van de MOAward levert de prijs natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Clou, Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt bronzen beeldje) en een oorkonde. Tevens zal er na de bekendmaking van het Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar een interview met de betrokken bureaudirectie gepubliceerd worden in vakblad Clou.

Jury
Angelique de Reuver  Manager Consumer Insights Friesland Campina Branded Netherlands 
Jan Roekens Hoofdredacteur Clou
Hans Zijlstra Director Customer Insight Air France-KLM
Emma Eversdijk Category Manager Promotions Ahold Delhaize
Jan Zwang Sr. Manager Market&Customer Insights VodafoneZiggo 
Christiaan Buitenhuis Senior Marktonderzoeker Interpolis
Daniëlle Koning Senior marktonderzoeker & customer journey manager UWV

Insights Professional van het jaar - Bureauzijde

Procedure

Selecteren genomineerden
Tot eind februari 2020 kunnen Insights Professionals - Bureauzijde worden aanbevolen via de MOAwards website. Hierna worden de motivaties en argumenten geanalyseerd door een onafhankelijke jury en een top drie selectie gemaakt. De genomineerden worden in april 2020 bekend gemaakt via de MOA en een speciale bijlage in vakblad Clou. De jury zal aangeven waarom naar haar mening de kandidaten een nominatie verdienen. 

Bepalen winnaar
De genomineerden worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek en de eerder verstrekte motivaties wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De jury is vrij in haar keuze maar licht deze wel toe in een kort juryrapport. De uiteindelijk winnaar wordt in juni 2020 tijdens de MOAwards uitreiking bekend gemaakt.

Criteria

Insight Professionals* dienen zich op onderstaande criteria te onderscheiden om in aanmerking te komen voor de titel 'Insight Professionals van het jaar 2020 - bureauzijde'.

  • Sterk analytisch vermogen;
  • Conceptueel sterk (creatief, vernieuwend);
  • Goede communicatieve vaardigheden;
  • Valt op buiten de branche (buitenwaarts gericht);
  • Heeft een zekere drive en doorzettingsvermogen;
  • Toont leiderschap, m.a.w. is richtinggevend, brengt mensen samen, motiveert en inspireert.

* Om in aanmerking te kunnen komen voor de titel Insight Professional van het jaar is het een voorwaarde dat het bureau waar de insights professional werkzaam is, lid is van de MOA.

Prijs

Voor de winnaar levert de MOAward natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Clou, Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt beeldje) en een oorkonde.

Jury
Michel ten Donkelaar  Global Consumer Insight & Planning Manager Global Marketing AkzoNobel 
Rita Timmerman Senior onderzoeksadviseur Ministerie van Algemene Zaken 
Jürgen Warnecke  Marketing Intelligence Aegon 
Barbara Nieuwenhuijs  Manager Insights, Analytics & CRM Roche 
Albèrt van Meeteren  Head of Consumer and Shopper Insights & Analytics Nestlé 

Insights Professional van het jaar - Bedrijfszijde

Procedure

Selecteren genomineerden
Tot eind februari 2020 kunnen Insights Professionals - Bedrijfszijde worden aanbevolen via de MOAwards website. Hierna worden de motivaties en argumenten geanalyseerd door een onafhankelijke jury en een top drie selectie gemaakt. De genomineerden worden in april 2020 bekend gemaakt via de MOA en een speciale bijlage in vakblad Clou. De jury zal aangeven waarom naar haar mening de kandidaten een nominatie verdienen. 

Bepalen winnaar
De genomineerden worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek en de eerder verstrekte motivaties wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De jury is vrij in haar keuze maar licht deze wel toe in een kort juryrapport. De uiteindelijk winnaar wordt in juni 2020 tijdens de feestelijke MOAwards uitreiking bekend gemaakt.

Criteria

Insight Professionals* dienen zich op onderstaande criteria te onderscheiden om in aanmerking te komen voor de titel 'Insight Professionals van het jaar 2020 - bedrijfszijde'.

  • Sterk analytisch vermogen;
  • Conceptueel sterk (creatief, vernieuwend);
  • Goede communicatieve vaardigheden;
  • Valt op buiten de branche (buitenwaarts gericht);
  • Heeft een zekere drive en doorzettingsvermogen;
  • Toont leiderschap, m.a.w. is richtinggevend, brengt mensen samen, motiveert en inspireert.
Prijs

Voor de winnaar levert de MOAward natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Clou, Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt beeldje) en een oorkonde.

Jury
Govert van den Bos  Directeur MWM2 
Lucas Hulsebos  DVJ Research Group 
Sylvie Verbiest  Founder SMALL kids & youth research and consultancy 
Eltine van der Veer  Research Director Braingineers 
Paulien Schieven  Director Sales & Marketing SAMR 
Martin Leeflang  Managing Director Validators 

Digital & Webanalist van het jaar

Procedure

Selecteren genomineerden
Tot eind februari 2020 kunnen Digital en Webanalisten worden aanbevolen via de MOAwards website. Een onafhankelijke jury zal de motivaties van de voordragers beoordelen en een voorselectie maken. Deze kandidaten worden vervolgens gevraagd een vragenlijst in te vullen. De antwoorden op de vragenlijst en de motivatie van de voordrager worden meegenomen in de overweging van de jury bij het nomineren van drie Digital & Webanalisten. De drie genomineerden worden in april 2020 bekend gemaakt via een speciale bijlage in vakblad Clou. 

Bepalen winnaar
De genomineerden voor 'Digital & Webanalist van het jaar 2020' worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek, samen met de eerdere motivatie van de voordrager en de antwoorden op de vragenlijst, wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De uiteindelijk winnaar wordt in juni 2020 tijdens de MOAwards uitreiking bekend gemaakt.

Criteria

De Digital & Webanalist van het jaar dient zich op onderstaande criteria te onderscheiden om in aanmerking te komen voor een nominatie door de jury:

  • Werkzaam in de (digital) onderzoek-sector;
  • Heeft een sterk analytisch vermogen;
  • Creatief & een vernieuwende aanpak;
  • Goede communicatieve vaardigheden;
  • Valt op buiten de branche (buitenwaarts gericht);
  • Heeft een zekere drive en doorzettingsvermogen;
  • Yoont leiderschap, m.a.w. is richtinggevend, brengt mensen samen, motiveert en inspireert.
Prijs

Voor de winnaar levert de MOAward natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Clou, Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt beeldje) en een oorkonde.

Jury
Martijn Warmoeskerken  Senior Consultant Communicatieonderzoek - Dienst Publiek en Communicatie van Alg. Zaken 
Simone Rodewijk  Senior Online Data Analyst Cheil Benelux 
Kevin Anderson  Manager Data analytics ING 
Wolter Tjeenk Willink  Director Traffic Builders 
Marc Tollens  Senior Product Owner FedEx Express
Joost van Wattingen  Manager Digital Analytics Deloitte Consulting B.V. 
Daan Versteeg  Managing Director DAN DNA 
Erik Dekker  Webanalist ASR 

Young Talent van het jaar

Procedure

Selecteren genomineerden
Tot eind februari 2020 kunnen Young Talents worden aanbevolen via de MOAwards website. Een onafhankelijke jury zal de motivaties van de voordragers beoordelen en een voorselectie maken. Deze kandidaten worden vervolgens gevraagd een vragenlijst in te vullen. De antwoorden op de vragenlijst en de motivatie van de voordrager worden meegenomen in de overweging bij het nomineren van drie Young Talents. De drie genomineerden worden in april 2020 bekend gemaakt via de MOA en een speciale bijlage in vakblad Clou. 

Bepalen winnaar
De genomineerden worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek, samen met de eerdere motivatie van de voordrager en de antwoorden op de vragenlijst, wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De winnaar wordt in juni 2020 tijdens de feestelijke MOAwards uitreiking bekendgemaakt. 

Criteria

Wat betreft de jury is de potentiële winnaar:

  • Maximaal 30 jaar;
  • Werkzaam in de (digital) onderzoek-sector;
  • Enthousiast;
  • Heeft een vernieuwende visie; 
  • Een inspiratie voor anderen. 
Prijs

Voor de winnaar levert de MOAward natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Clou, Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt beeldje) en een oorkonde.

Jury
Michel ten Donkelaar  Global Consumer Insight & Planning Manager Global Marketing AkzoNobel 
Rita Timmerman Senior onderzoeksadviseur Ministerie van Algemene Zaken 
Jürgen Warnecke  Marketing Intelligence Aegon 
Barbara Nieuwenhuijs  Manager Insights, Analytics & CRM Roche 
Albèrt van Meeteren  Head of Consumer and Shopper Insights & Analytics Nestlé 

Insights Scientist van het jaar

Procedure

De jury kiest uit alle inzendingen drie genomineerden.

Genomineerden worden verzocht een presentatie te geven op een symposium rondom een de topic "Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch?" op 17 april 2020, op een locatie in Amsterdam. De presentatie mag zowel in het Nederlands als in het Engels worden gegeven. Er worden ook marketeers uit de praktijk uitgenodigd om tijdens het symposium een paneldiscussie te voeren met de genomineerden. Verder worden er ook presentaties door marketeers uit de praktijk verzorgd. De jury zal na het symposium, mede op basis van de presentatie de uiteindelijke winnaar kiezen.

De drie genomineerden worden vervolgens uitgenodigd om in juni 2020 aanwezig te zijn bij de feestelijke uitreiking van de MOAwards, waar de Insights Scientist of the Year 2020 bekend zal worden gemaakt.

Wetenschappers die meedingen naar de titel ‘Insights Scientist van het jaar’ hebben het eerste recht om een bijdrage te leveren aan een boek(je) over "Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch?" (de bijdrage voor het boekje is niet verplicht). In dit boekje worden bijdragen vanuit zowel de wetenschap als de praktijk opgenomen. Het boekje zal worden uitgegeven door de MOA en bij een breed publiek onder de aandacht worden gebracht. De bijdrage mag zowel in het Nederlands als in het Engels worden geschreven en wordt opgenomen als hoofdstuk.

Criteria

De jury kiest uit alle kandidaten drie genomineerden. De genomineerden worden gekozen op basis van de volgende criteria:

  • De CV van de kandidaat – hieruit moet blijken dat de kandidaat kan worden gezien als een expert op het topic.

En voor het specifieke artikel/boek dat aangeleverd is door de kandidaat, wordt gekeken naar:

  • Innovativiteit van het onderzoek – is het academisch vernieuwend?
  • Kwaliteit van de methodologie – dataverzameling en analyses dienen van hoog niveau te zijn.
  • Praktische relevantie – uitkomsten van het onderzoek moeten leiden tot praktisch relevante, in praktijk bruikbare inzichten. Dit kan blijken uit de managerial implications section in het artikel, maar bijvoorbeeld ook uit gegeven presentaties voor bedrijven, het gebruik van data van bedrijven, etc.
  • Leesbaarheid – het moet een helder geschreven verhaal zijn.
Prijs

Waarom meedingen voor deze prijs?

- We bieden de genomineerden een mooi podium tijdens een door MOA georganiseerd symposium over het Topic of the Year ( op 17 april 2020) en de uitreiking van de MOAwards (in juni 2020).
- De genomineerden krijgen de mogelijkheid een publicatie te laten opnemen in een speciaal door MOA uitgegeven boekje rondom het topic "Brilliant New Products: Consumer Match of Mismatch?". Deze publicatie mag zowel in het Nederlands als in het Engels geschreven worden.
- Het biedt de genomineerde wetenschappers de gelegenheid om in contact te komen met het bedrijfsleven. Een uitermate mooie kans om toegang te krijgen tot nieuwe data. En mogelijk nieuwe samenwerkingen te starten.
- De titel levert behalve prestige ook publiciteit op. De genomineerden komen o.a. in vakblad CLOU te staan en in de digitale uitgaven van de MOA.

Jury
Yvonne van Everdingen  UHD Marketing Management RSM Erasmus Universiteit 
Hans Onkenhout  Senior marktonderzoeker / partner RuigrokNetpanel 
Peter van Eck  Marketing and Data Scientist GfK 
Tom Wilms  Partner Villa 
Ed Nijssen  Professor of Technology Marketing TU Eindhoven 
Vera Toepoel  Assistant Professor Methods & Statistics Universiteit Utrecht 
Adriaan Ackers  Managing Director Totta Research