DE CATEGORIEËN


Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar

Een groter deelnemersveld

‘Bureau van het jaar’ is een titel die veel bureaus voeren als een trofee. Het is een bevestiging van hard werken, de kwaliteit hoog houden, een naam opbouwen in het vak en vooroplopen in ontwikkeling en groei. De prijs is nu al meer dan tien keer uitgereikt en die jaarlijkse traditie is zo sterk dat er geen twijfel is over voortzetting. Sterker nog, op voorstel van de jury van de MOAward voor Bureau van het jaar, heeft het MOA-bestuur besloten om in 2021 het deelnemersveld – als experiment - ruimer te nemen. Zie voor meer informatie Bureau van het jaar XL.

Procedure
Nominatie
Alle bedrijven die actief zijn op het gebied van marketing research, analytics en insights, en/of combinaties hiervan, kunnen genomineerd worden. Zowel leden als niet-leden van de MOA.

Op de MOAwards website staat een lijst met bureaus (leden MOA). Op het aanbevelingsformulier kunt u een bureau vermelden uit die lijst óf een bureau dat geen lid is, maar toch in aanmerking komt voor nominatie.

De bureaus die MOA-lid zijn, zijn onderverdeeld in drie categorieën:
  • Grote bureaus (15 FTE en groter)
  • Middelgrote bureaus (8 – 14 FTE)
  • Kleine bureaus (3 – 7 FTE)*
Nominaties kunnen worden opgegeven tot en met 24 februari 10.00 uur a.s. via het aanbevelingsformulier op moawards.nl. Naast opdrachtgevers kunnen ook leden van de MOA bureaus nomineren (dus ook bureaus die geen lid zijn). Bureaus kunnen derhalve ook andere bureaus nomineren, maar bureaus kunnen niet zichzelf nomineren, en eigen medewerkers kunnen dat ook niet.
  
Selectie shortlist 
Na sluiting van de nominatieperiode (op 24 februari a.s.), ontvangen de 15 bureaus die de meeste voordrachten hebben gekregen, bericht van de jury. Aan hen wordt ook een vragenlijst voorgelegd. De ingevulde vragenlijsten dienen als onderbouwing van de nominatie.

Op basis van de gegeven motivaties uit de nominatieronde én de antwoorden op de vragenlijst stelt de jury een shortlist samen van drie bureaus. De jury heeft de mogelijkheid om een ‘wildcard’ toe te kennen; het maximum van de shortlist blijft echter drie. De jury zal de toekenning van een mogelijke wildcard in het rapport over de shortlist toelichten.

Welke bureaus zijn genomineerd, wordt in april 2021 bekendgemaakt via de MOA-websites, platform Daily Data Bytes en andere kanalen.

* Onderzoekers verbonden aan bureaus bestaande uit 1 of 2 fte's kunnen worden aanbevolen voor de individuele award Insights Professional van het jaar - bureauzijde.

Criteria

Criteria en bepalen van de winnaar
De genomineerde bureaus worden bezocht door de leden van de jury. Het bureau krijgt tijdens het bezoek maximaal 1,5 uur de tijd om de jury te overtuigen waarom het bureau de MOAward 2021 zou moeten winnen. Op basis van deze bezoeken, de eerder verstrekte motivaties, de vragenlijst en de hierna te noemen criteria bepaalt de jury wie de winnaar is.

De jury kijkt naar het geheel van alle beoordelingspunten. Die vormen een combinatie van harde en zachte criteria. De prijs gaat uiteindelijk naar het bureau dat zich onderscheidt op alle facetten van research, analytics en insights. De jury licht haar keuze toe in een openbaar juryrapport. De winnaar wordt in juni 2021, tijdens de feestelijke awarduitreiking, bekendgemaakt.

Criteria 

  • Groei in omzet / FTE in 2020
  • Opleiding intern, begeleiding en ontwikkeling medewerkers
  • Inspelen op ontwikkelingen in de markt; impact op de markt laten zien in PR, publicaties, seminars, enz.
  • Innovatie in methodes, samenwerkingen, processen en/of projecten
  • Consistente en professionele levering van de resultaten van innovatie

Bureaupresentatie tijdens het jurybezoek; gelet wordt op kwaliteit, maar zeker ook naar enthousiasme en drive van de presentatie.

Prijs

Voor de winnaar van de MOAward levert de prijs natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt bronzen beeldje) en een oorkonde. Tevens zal er na de bekendmaking van het Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar een interview met de betrokken bureaudirectie gepubliceerd worden in diverse MOA-uitingen.

Jury
Jan Zwang Sr. Manager Market&Customer Insights VodafoneZiggo 
Jan Roekens Hoofdredacteur Clou
Hans Zijlstra Director Customer Insight Air France-KLM
Emma Eversdijk Category Manager Promotions Ahold Delhaize
Christiaan Buitenhuis Senior Marktonderzoeker Interpolis
Daniëlle Koning Senior marktonderzoeker & customer journey manager UWV

Digital & Webanalist van het jaar

Procedure

Selecteren genomineerden
Vanaf 11 januari tot en met 24 februari 2021 10.00 uur kunnen Digital en Webanalisten worden aanbevolen via de MOAwards website. Een onafhankelijke jury zal de motivaties van de voordragers beoordelen en een voorselectie maken. Deze kandidaten worden vervolgens gevraagd een vragenlijst in te vullen. De antwoorden op de vragenlijst en de motivatie van de voordrager worden meegenomen in de overweging van de jury bij het nomineren van drie Digital & Webanalisten. De drie genomineerden worden in april 2021 bekend gemaakt via de MOA. 

Bepalen winnaar
De genomineerden voor 'Digital & Webanalist van het jaar 2021' worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek, samen met de eerdere motivatie van de voordrager en de antwoorden op de vragenlijst, wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De uiteindelijk winnaar wordt 1 juli 2021 tijdens de MOAwards uitreiking bekend gemaakt.

Criteria

De Digital & Webanalist van het jaar dient zich op onderstaande criteria te onderscheiden om in aanmerking te komen voor een nominatie door de jury:

  • Werkzaam in de (digital) onderzoek-sector;
  • Heeft een sterk analytisch vermogen;
  • Creatief & een vernieuwende aanpak;
  • Goede communicatieve vaardigheden;
  • Valt op buiten de branche (buitenwaarts gericht);
  • Heeft een zekere drive en doorzettingsvermogen;
  • Toont leiderschap, m.a.w. is richtinggevend, brengt mensen samen, motiveert en inspireert.
Prijs

Voor de winnaar levert de MOAward natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt beeldje) en een oorkonde.

Jury
Joost van Wattingen  Manager Digital Analytics Deloitte Consulting B.V. 
Yvonne van Laarhoven  Digital analyst, Conversion Optimization Specialist at Yvonne van Laarhoven 
Maaike van der Horn Program manager Air France-KLM
Bas Jansen Digital Customer Experience Lead NL Google
Niek Bronswijk Manager Digital Analytics Albert Heijn

Insights Scientist van het jaar

Procedure

Vanaf 11 januari tot en met 24 februari 2021 10.00 uur kunnen wetenschappers worden aanbevolen door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je vindt hier alle informatie over. De jury kiest uit alle inzendingen drie genomineerden.

Genomineerden worden verzocht een presentatie te geven op een symposium rondom het Topic “Tools for Capturing Information to Improve Business Insights” op donderdag 3 juni 2021 op een locatie in Amsterdam (of online indien de coronamaatregelen een fysieke bijeenkomst nog niet toelaten). De presentatie mag zowel in het Nederlands als in het Engels worden gegeven. Naast de presentaties van de genomineerden, worden er tijdens het symposium ook presentaties door marketeers uit de praktijk verzorgd. De jury zal na het symposium, mede op basis van de presentatie de uiteindelijke winnaar kiezen.

De drie genomineerden worden vervolgens uitgenodigd om op juli 2021 aanwezig te zijn bij de feestelijke uitreiking van de MOAwards, waar de Insights Scientist of the Year 2021 bekend zal worden gemaakt.

Wetenschappers die meedingen naar de titel ‘Insights Scientist van het jaar’ hebben het eerste recht om een bijdrage te leveren aan een boek(je) over “Tools for Capturing Information to Improve Business Insights” (de bijdrage voor het boekje is niet verplicht). In dit boekje worden bijdragen vanuit zowel de wetenschap als de praktijk opgenomen. Het boekje zal worden uitgegeven door de MOA en bij een breed publiek onder de aandacht worden gebracht. De bijdrage mag zowel in het Nederlands als in het Engels worden geschreven en wordt opgenomen als hoofdstuk.

Criteria

De jury kiest uit alle kandidaten drie genomineerden. De genomineerden worden gekozen op basis van de volgende criteria:

  • De CV van de kandidaat – hieruit moet blijken dat de kandidaat kan worden gezien als een expert op het topic en dat de kandidaat moeite doet om zijn wetenschappelijke inzichten met de praktijk te delen (valorisatie).

En voor de aangeleverde artikelen/boek(en) en motivatiebrief, wordt gekeken naar:

  • Innovativiteit van het onderzoek – is het academisch vernieuwend?
  • Kwaliteit van de methodologie – dataverzameling en analyses dienen van hoog niveau te zijn.
  • Praktische relevantie – uitkomsten van het onderzoek moeten leiden tot praktisch relevante, in praktijk bruikbare inzichten. Dit kan blijken uit de managerial implications section in het artikel, maar bijvoorbeeld ook uit gegeven presentaties voor bedrijven, het gebruik van data van bedrijven, etc.
  • Leesbaarheid – het moet een helder geschreven verhaal zijn.
Prijs

Waarom meedingen voor deze prijs?

  • We bieden de genomineerden een mooi podium tijdens een door MOA georganiseerd symposium over het Topic of the Year (3 juni 2021) en de uitreiking van de MOAwards (1 juli 2021).
  • De genomineerden krijgen de mogelijkheid een publicatie te laten opnemen in een speciaal door MOA uitgegeven boekje rondom het Topic “Tools for Capturing Information to Improve Business Insights”. Deze publicatie mag zowel in het Nederlands als in het Engels geschreven worden.
  • Het biedt de genomineerde wetenschappers de gelegenheid om in contact te komen met het bedrijfsleven. Een uitermate mooie kans om toegang te krijgen tot nieuwe data. En mogelijk nieuwe samenwerkingen te starten.

De titel levert behalve prestige ook publiciteit op. De genomineerden komen uitgebreid in beeld op de MOA-website en er wordt ook aandacht aan de MOAward besteed in Nederlandse marketing- en marketingresearch vakbladen.

Jury
Yvonne van Everdingen  Professor Marketing en Innovatie RSM Erasmus Universiteit 
Hans Onkenhout  Senior marktonderzoeker / partner RuigrokNetpanel 
Peter van Eck  Marketing and Data Scientist GfK 
Ed Nijssen  Professor of Technology Marketing TU Eindhoven 
Vera Toepoel  Assistant Professor Methods & Statistics Universiteit Utrecht 
Hester van Herk  Full Professor of Cross-cultural marketing research VU University Amsterdam 
Berry Veldhoen  Directeur Altuïtion 

Insights Professional van het jaar - Bureauzijde

Procedure

Selecteren genomineerden
Vanaf 11 januari tot en met 24 februari 2021 10.00 uur kunnen Insights Professionals - Bureauzijde worden aanbevolen via de MOAwards website. Hierna worden de motivaties en argumenten geanalyseerd door een onafhankelijke jury en een top drie selectie gemaakt. De genomineerden worden in april 2021 bekend gemaakt via de MOA. De jury zal aangeven waarom naar haar mening de kandidaten een nominatie verdienen. 

Bepalen winnaar
De genomineerden worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek en de eerder verstrekte motivaties wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De jury is vrij in haar keuze maar licht deze wel toe in een kort juryrapport. De uiteindelijk winnaar wordt 1 juli 2021 tijdens de MOAwards uitreiking bekend gemaakt.

Criteria

Insight Professionals* dienen zich op onderstaande criteria te onderscheiden om in aanmerking te komen voor de titel 'Insight Professionals van het jaar 2021 - bureauzijde'.

  • Sterk analytisch vermogen;
  • Conceptueel sterk (creatief, vernieuwend);
  • Goede communicatieve vaardigheden;
  • Valt op buiten de branche (buitenwaarts gericht);
  • Heeft een zekere drive en doorzettingsvermogen;
  • Toont leiderschap, m.a.w. is richtinggevend, brengt mensen samen, motiveert en inspireert.

* Om in aanmerking te kunnen komen voor de titel Insight Professional van het jaar is het een voorwaarde dat het bureau waar de insights professional werkzaam is, lid is van de MOA.

Prijs

Voor de winnaar levert de MOAward natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt beeldje) en een oorkonde.

Jury
Jürgen Warnecke  Marketing Intelligence Aegon 
Albèrt van Meeteren  Head of Consumer and Shopper Insights & Analytics Nestlé 
Sandra van Vemden Consumer & Market Intelligence Manager Heineken
Nicole Engels Manager Publieksonderzoek en Marketing Intelligence NPO
Fenny Leautier Sr Director Strategic Marketing & Consumer Intelligence Philips

Insights Professional van het jaar - Bedrijfszijde

Procedure

Selecteren genomineerden
Vanaf 11 januari tot en met 24 februari 2021 10.00 uur kunnen Insights Professionals - Bedrijfszijde worden aanbevolen via de MOAwards website. Hierna worden de motivaties en argumenten geanalyseerd door een onafhankelijke jury en een top drie selectie gemaakt. De genomineerden worden in april 2021 bekend gemaakt via de MOA. De jury zal aangeven waarom naar haar mening de kandidaten een nominatie verdienen. 

Bepalen winnaar
De genomineerden worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek en de eerder verstrekte motivaties wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De jury is vrij in haar keuze maar licht deze wel toe in een kort juryrapport. De uiteindelijk winnaar wordt 1 juli 2021 tijdens de feestelijke MOAwards uitreiking bekend gemaakt.

Criteria

Insights professionals dienen zich op onderstaande criteria te onderscheiden om in aanmerking te komen voor de titel 'Insights Professional van het jaar– bedrijfszijde'.

  • Bijdrage aan innovatie van het vak market research, dan wel de manier waarop Insights binnen het bedrijf wordt ingezet;
  • Bijdrage aan een sterke positie van Insights binnen het bedrijf;
  • Persoonlijke exposure (presentaties op congressen en seminars, geschreven artikelen);
  • Bijdrage aan de ontwikkeling van de professie market research, resp. de status en uitstraling daarvan.
Prijs

Voor de winnaar levert de MOAward natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt beeldje) en een oorkonde.

Jury
Govert van den Bos  Directeur MWM2 
Sylvie Verbiest  Founder SMALL kids & youth research and consultancy 
Eltine van der Veer  Research Director Braingineers 
Paulien Schieven  Director Sales & Marketing SAMR 
Martin Leeflang  Managing Director Validators 

Young Talent van het jaar

Procedure

Selecteren genomineerden
Vanaf 11 januari tot en met 24 februari 2021 10.00 uur kunnen Young Talents worden aanbevolen via de MOAwards website. Een onafhankelijke jury zal de motivaties van de voordragers beoordelen en een voorselectie maken. Deze kandidaten worden vervolgens gevraagd een vragenlijst in te vullen. De antwoorden op de vragenlijst en de motivatie van de voordrager worden meegenomen in de overweging bij het nomineren van drie Young Talents. De drie genomineerden worden in april 2021 bekend gemaakt via de MOA. 

Bepalen winnaar
De genomineerden worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek, samen met de eerdere motivatie van de voordrager en de antwoorden op de vragenlijst, wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De winnaar wordt 1 juli 2021 tijdens de feestelijke MOAwards uitreiking bekendgemaakt. 

Criteria

Wat betreft de jury is de potentiële winnaar:

  • Maximaal 7 jaar werkervaring;
  • Werkzaam in de (digital) onderzoek-sector;
  • Enthousiast;
  • Heeft een vernieuwende visie; 
  • Een inspiratie voor anderen. 
Prijs

Voor de winnaar levert de MOAward natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt beeldje) en een oorkonde.

Jury
Jürgen Warnecke  Marketing Intelligence Aegon 
Albèrt van Meeteren  Head of Consumer and Shopper Insights & Analytics Nestlé 
Sandra van Vemden Consumer & Market Intelligence Manager Heineken
Nicole Engels Manager Publieksonderzoek en Marketing Intelligence NPO
Fenny Leautier Sr Director Strategic Marketing & Consumer Intelligence Philips