Inzendtermijn voor de MOAward “Insights Scientist van het jaar 2020” is een week verlengd!


Wetenschappers kunnen vanaf nu weer meedingen voor de prijs Insights Scientist van het jaar 2020! Organisaties moeten innoveren om winstgevend te blijven en lanceren dan ook veel nieuwe producten en diensten. Er zijn echter nog steeds veel nieuwe producten/diensten die floppen, omdat de retailer ze niet in het assortiment opneemt en/of omdat de consument het nieuwe product/de nieuwe dienst niet meteen omarmt. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten/diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. Daarom heeft de jury “Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch?” als Topic of the Year 2020 gekozen. Ben of ken jij iemand die een expert is op dit thema en een mooie wetenschappelijke bijdrage heeft geleverd? Draag jezelf, je collega, kennis, vriend of familie lid dan nú voor!

Kandidaten dienen het volgende aan te leveren om te kunnen meedingen naar de prijs:

  1. Een aanbevelings-/motivatiebrief van maximaal één A4-tje, waarin de voordrager / kandidaat aangeeft waarom hij/zij vindt dat hij/zij een expert is op het gebied van New Product Marketing (bijv. contacten met bedrijfsleven, leiders van onderzoeksgroepen, in bezit van data over nieuwe producten/diensten, publicaties etc.) en op welke wijze de kandidaat moeite doet om met de resultaten van zijn/haar onderzoek een brug te slaan naar de praktijk. De brief mag zowel in het Nederlands als in het Engels geschreven zijn.
  2. CV van de kandidaat, waaruit de link van de expertise van de kandidaat met het MOA Topic of the Year 2020 duidelijk blijkt.
  3. Een wetenschappelijk artikel uit de afgelopen vijf jaar waar de kandidaat het meest trots op is en dat gaat over het waarom van het falen van nieuwe producten/diensten dan wel over de manieren waarop je nieuwe producten/diensten kunt laten slagen. Dit artikel dient geaccepteerd te zijn voor publicatie (in dit geval ‘letter of acceptance’ meesturen), dan wel al gepubliceerd te zijn in een gerenommeerd internationaal marketing tijdschrift. In plaats van een artikel kan een kandidaat ook een boek, uitgegeven bij een gerenommeerde uitgever, inzenden.

Aanleveren van bovenstaande gegevens kan eenvoudig door de documenten te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Aanmelden kan tot en met 8 december.

Waarom meedingen voor deze prijs?

  • We bieden de genomineerden een mooi podium tijdens een door MOA georganiseerd symposium over het Topic of the Year (op 23 april 2020) en de uitreiking van de MOAwards (in juni 2020).
  • Genomineerden die meedingen naar de titel ‘Insights Scientist van het jaar’ hebben het eerste recht om een bijdrage te leveren aan een boek(je) over “Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch” (de bijdrage voor het boekje is niet verplicht). In dit boekje worden bijdragen vanuit zowel de wetenschap als de praktijk opgenomen. Het boekje zal worden uitgegeven door de MOA en bij een breed publiek onder de aandacht worden gebracht. De bijdrage mag zowel in het Nederlands als in het Engels worden geschreven en wordt opgenomen als hoofdstuk.
  • Het biedt de genomineerde wetenschappers de gelegenheid om in contact te komen met het bedrijfsleven. Een uitermate mooie kans om toegang te krijgen tot nieuwe data. En mogelijk nieuwe samenwerkingen te starten.
  • De titel levert behalve prestige ook publiciteit op. De genomineerden komen o.a. in vakblad CLOU te staan en in de digitale uitgaven van de MOA.

Criteria voor het selecteren van de genomineerden
De jury kiest uit alle kandidaten drie genomineerden. De genomineerden worden gekozen op basis van de volgende criteria:

  • De CV van de kandidaat – hieruit moet blijken dat de kandidaat kan worden gezien als een expert op het topic.

En voor het specifieke artikel/boek dat aangeleverd is door de kandidaat, wordt gekeken naar:

  • Innovativiteit van het onderzoek – is het academisch vernieuwend?
  • Kwaliteit van de methodologie – dataverzameling en analyses dienen van hoog niveau te zijn.
  • Praktische relevantie – uitkomsten van het onderzoek moeten leiden tot praktisch relevante, in praktijk bruikbare inzichten. Dit kan blijken uit de managerial implications section in het artikel, maar bijvoorbeeld ook uit gegeven presentaties voor bedrijven, het gebruik van data van bedrijven, etc.
  • Leesbaarheid – het moet een helder geschreven verhaal zijn.

Wat gebeurt er als ik word genomineerd?
Genomineerden worden verzocht een presentatie over het topic “Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch” op donderdag 23 april 2020 op een locatie in Amsterdam. De presentatie mag zowel in het Nederlands als in het Engels worden gegeven. Naast de presentaties van de genomineerden, worden er tijdens het symposium ook presentaties door marketeers uit de praktijk verzorgd. De jury zal na het symposium, mede op basis van de presentatie de uiteindelijke winnaar kiezen.

De drie genomineerden worden vervolgens uitgenodigd om begin juni 2020 aanwezig te zijn bij de feestelijke uitreiking van de MOAwards, waar de Insights Scientist of the Year 2020 bekend zal worden gemaakt.