• Achtergrond 2019

Marketing Research & Analytics Bureau

Genomineerden 2019

Bureau van het jaar…. het is een begeerde titel, niet alleen voor grote gevestigde bureaus, maar ook voor minder grote en runners-up. De omvang maakt niet uit, wel of je het afgelopen jaar iets hebt laten zien in het vakgebied, een bijzondere prestatie hebt geleverd, visie toont. Of je nou alle facetten van het onderzoeksvak bestrijkt of juist uitblinkt in een specifieke aanpak of methode, wat telt is of je bouwt aan kennis en inzicht, opdrachtgevers vooruithelpt en waarde toevoegt. De jury moest kiezen uit een eerste selectie van 15 bureaus die waren voorgedragen door opdrachtgevers. De 15 kregen een vragenlijst voorgelegd over innovatie, groei, visie, resultaten en visie op trends. En drie haalden de nominatie.

 

Delta

Delta Marktonderzoek Ze komen uit Den Haag, dus verwacht een koninklijke behandeling. Dat levert nieuwe opdrachtgevers en vaste klanten op. Die krijgen dan ook een royaal banket voorgeschoteld van human insights. Gedragspsychologie is de drijvende factor. Een schakel willen ze zijn, tussen theorie en praktijk. Ze zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in marketing en onderzoek. En die almaar uitdijende kennis zorgt voor opdrachtgevers die uitgebreid willen getuigen van hun waardering. Hoewel het een klein bureau is kunnen ze de groei op alle vlakken aan. ‘Een goed geoliede machine’, noemen ze zichzelf. Een enthousiaste en gedreven club, voegt de jury eraan toe. Eentje die net zo snel Skype-interviews inzet, als uitkomsten oplevert in infographics, die kennis-units gebruikt om prangende vragen rond bijvoorbeeld KPI’s of economische psychologie te beantwoorden. ‘Ze gaan samen met je op expeditie’ zegt de een, ‘Jullie zijn erg goed in campagne-effectmeting’ zegt de ander. Ja, ze zijn lean en mean, daar in Den Haag, bij Delta Marktonderzoek.

 

MeMo2

MeMo2 en de MOAwards… die kennen elkaar al langer. Het bureau won de award in 2012. Sinds die tijd is er nogal wat gebeurd. De laatste twee jaar steeg de omzet met 62% en werden 17 nieuwe markten veroverd. Het bureau is afgestapt van de klassieke leverancier-afnemer-verhouding. Het wil met nadruk adviseur zijn in het ‘marketing-ecosysteem’, een vertrouwenspersoon die de adverteerder helpt om objectief media- en reclame-inspanningen inzichtelijk te maken. Data-gedreven, uiteraard. De afgelopen jaren is een reeks aan innovatieve methoden ontwikkeld, allemaal even indrukwekkend, zoals de Outdoor Ad Impact Forecaster (die een AMMA-prijs won), een van de voorspellende modellen van MeMo2. Het bureau koerst meer op gedragsregistratie dan op geclaimd gedrag, en bedacht daarom MemoPanel dat verplaatsingen registreert, maar dat nog wordt uitgebreid met het registreren van contactmomenten met allerlei media. En met Mental Market Share werken ze aan nieuwe merkconstructen. Die staat van dienst, met veel vooruitzichten, is een nominatie waard.

 

TottaTotta Research Data… daar draait het allemaal om. En analytics natuurlijk. De derde genomineerde bouwt er dashboards voor. Ze namen vorig jaar een AI & speech-analytics-bureau over en ze ontwikkelden een eigen data-lab, met data-scientists die voorspelmodellen en algoritmen bouwen. Tottadatalab heet dat, dan weten we meteen de naam van het bureau: Totta. Dat heeft opdrachtgevers van naam: het Concertgebouw (tevredenheidsonderzoek), de Bijenkorf, Transavia en Nuon (AI en speech) en Engie (segmentatie-algoritmen). Gevraagd naar de grootste successen dan komt vooral de verrijking en versmelting van marktonderzoek met data analytics naar voren. Het bureau wil meehelpen aan het veranderen van gedrag. Dat begint met inzicht en dat bereik je door feitelijk gedrag te combineren met onderzoeksdata. Met kwalitatief onderzoek zoek je verklaringen van gedrag, met algoritmen en modellen voorspel je steeds accurater wat de consument gaat doen. Onder andere die geïntegreerde visie zorgde voor een nominatie. 

 

Marketing Research & Analytics Bureau procedure

  • Procedure

    Tot 27 februari kunnen bureaus die lid zijn van de MOA worden aanbevolen* via de MOAwards website. Daar staat eenlijst met alle Marketing Research & Analytics bureaus die aangesloten zijn bij de MOA, onderverdeeld in drie categorieën:

    •  Grote bureaus (15 FTE en groter)
    •  Middelgrote bureaus (8 – 14 FTE)
    •  Kleine bureaus (3 – 7 FTE)**

    Selecteren genomineerden 

    Het stemmen sluit op 27 februari om 10.00. De 15 bureaus met de meeste stemmen ontvangen bericht van de MOA met een korte aanvullende opdracht. Op basis van de ontvangen motivaties die zijn gegeven bij het stemmen en de aanvullende korte opdracht, zal de jury deze informatie analyseren en 3 genomineerden selecteren. De drie genomineerde bureaus worden in april 2019 bekend gemaakt via de MOA en een speciale bijlage in vakblad Clou. De jury zal aangeven waarom naar haar mening de genomineerde bureaus een nominatie verdienen. 

    Bepalen winnaar

    De genomineerde bureaus worden uitgenodigd voor een gesprek met de jury. Op basis van dit gesprek en de eerder verstrekte motivaties wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. De jury is vrij in haar keuze, maar licht deze wel toe in een kort juryrapport. De winnaar wordt op woensdag 12 juni 2019 tijdens de feestelijke award uitreiking bekend gemaakt.

    *  Aanbevelingen afkomstig van eigen werknemers van bureaus worden niet meegenomen.

    **Onderzoekers verbonden aan bureaus bestaande uit 1 of 2 fte's kunnen worden aanbevolen voor de individuele award Insights Professional van het jaar - bureauzijde.

     

  • Criteria

    Uit elke categorie worden drie bureaus gekozen die de opdrachtgever prijswaardig vindt. Bureaus dienen zich op onderstaande criteria te onderscheiden om in aanmerking te komen voor de titel 'Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar 2019'. 

    • bijdrage aan innovatie van het vak, dan wel de manier waarop research binnen het bedrijf wordt ingezet;
    • bijdrage aan een sterke positie van research binnen het bedrijf;
    • exposure (presentaties op congressen en seminars, geschreven artikelen);
    • bijdrage aan de ontwikkeling van de research professie, resp. de status en uitstraling daarvan.
  • Prijs

    Voor de winnaar van de MOAward levert de prijs natuurlijk veel erkenning en publiciteit op (via diverse vakbladen zoals Clou, Adformatie en via de MOA-uitingen). Daarnaast ontvangt de winnaar uiteraard de MOAward (speciaal gemaakt bronzen beeldje) en een oorkonde. Tevens zal er na de bekendmaking van het Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar een interview met de betrokken bureaudirectie gepubliceerd worden in vakblad Clou.

     

  • Jury

    De jury die gaat over deze prijs bestaat dit jaar uit:

    Angelique de Reuver - Manager Consumer Insights Friesland Campina Branded Netherlands
    Jan Roekens - Hoofdredacteur Clou
    Hans Zijlstra - Director Customer Insight Air France-KLM
    Emma Eversdijk - Category Manager Promotions Ahold Delhaize
    Jan Zwang - Sr. Manager Market&Customer Insights VodafoneZiggo
    Christiaan Buitenhuis - Senior Marktonderzoeker Interpolis
    Daniëlle Koning - Senior marktonderzoeker & customer journey manager UWV