Insights Professional van het jaar 2018 - Bedrijfszijde


Bij het beoordelen van de kandidaten voor de MOAward Insights Professional - Bedrijfszijde van het jaar 2018 heeft de jury hun recente performance beoordeeld en gelet op de volgende criteria:

  • Bijdrage aan innovatie van het vak marketing research, dan wel de manier waarop marketing research binnen het bedrijf wordt ingezet;
  • Bijdrage aan een sterke positie van marketing research binnen het bedrijf;
  • Persoonlijke exposure (presentaties op congressen en seminars, geschreven artikelen);
  • Bijdrage aan de ontwikkeling van de professie, resp. de status en uitstraling daarvan.

Shirley van Stappershoef - Qmusic - Shirley is een gepassioneerd onderzoeker, is een datacruncher die daarmede een verdieping van het inzicht weet te realiseren. Daarmee weet ze anderen te informeren maar ook te inspireren. Shirley heeft met nieuwe initiatieven in het bedrijf de toepassing van marktonderzoek sterk uitgebreid. Ze genereert met nieuwe onderzoektoepassingen insights voor zowel marketing, sales als voor de programmering. Zo worden commercials, die ook deel uitmaken van de radiocontent, tevoren onder luisteraars getest. Het verkregen inzicht leidt duidelijk tot aanpassingen in het beleid. Het verworven inzicht wordt breed in de organisatie gedeeld (onder meer met aantrekkelijke dashboards) en ook onder adverteerders en mediabureaus.

Daniëlle Koning - UWV - Daniëlle is een slagvaardige insights professional die met haar daadkracht en enthousiasme collega’s weet te motiveren en veranderingen in gang weet te zetten. Initiatieven worden door Daniëlle voortvarend aangepakt. Daniëlle heeft het voor elkaar gekregen om in de organisatie de klant centraal te plaatsen. Dat is gegeven de aard en de omvang van de organisatie bepaald niet eenvoudig. Mede door de totstandkoming van online research platforms klinkt de stem van de klanten nadrukkelijk door in de organisatie. Klantinzichten worden daardoor meer betrokken bij de ontwikkeling en optimalisatie van de dienstverlening. Het klantonderzoek van UWV wordt als voorbeeld gesteld voor andere uitvoeringsorganisaties.

Marjolein Monkel - Travelbird - Marjolein zet met haar deskundigheid insights in de digitale advertising wereld op de kaart. Ze heeft een specifieke onderzoeksdiscipline bij het bedrijf geheel opgebouwd, vooral gebruik makend van kwalitatief onderzoek. De van oorsprong sterke focus op data in de organisatie, maakt de introductie van insights met behulp van kwalitatief onderzoek niet makkelijk. Marjolein experimenteert ook met methoden en onderzoeksopzetten om kwalitatief onderzoek in te bedden in de tech processen en organisatie. Ze spant zich in de kwantitatieve data en kwalitatieve data aan elkaar te koppelen, om volledig customer centric te zijn. Mede op basis van deze onderzoeksbenadering heeft er in het bedrijf een strategie verandering plaatsgevonden met een nieuwe focus.