Op voorstel van de jury van de MOAward voor Bureau van het jaar, heeft het MOA-bestuur besloten om in 2021 het deelnemersveld – als experiment – wat ruimer te nemen. Dat heeft een paar redenen.
De branche is de afgelopen jaren in omvang toegenomen door de komst van bureaus die zich op wat voor manier dan ook, bezighouden met data-analyse en data-science. Je vindt ze onder de leden van de MOA, maar je ziet ze ook erbuiten. De MOA rekent die laatste bureaus ook tot het vakgebied. En juist omdat de titel van Bureau van het jaar vooral iets zegt over de stand van het vak maar ook over wat zich steeds ontwikkelt, is het goed om in 2021 over de grenzen te kijken.
De jury wil opdrachtgevers de keus laten verruimen bij hun voordracht, waarna voor elke voordracht dezelfde selectiecriteria gelden. De prijs gaat uiteindelijk naar een bureau dat zich onderscheidt op alle facetten van research, analytics en insights.
Let op: In het onderstaande overzicht worden alleen de bureaus getoond die lid zijn van de MOA,
het Expertise Center voor Marketing Insights, Onderzoek & Analytics. De bureaus die niet lid zijn ontbreken waardoor het overzicht niet compleet is. Want ook de bureaus die niet lid zijn van de MOA komen in aanmerking voor de award voor Bureau van het jaar.
Aanbevelingen afkomstig van eigen werknemers van bureaus worden niet meegenomen.